torsdag 30 juli 2009

Vitaminkick


Tursamma torsdag. 8:30 och skuggtermometern visade 31 grader. Promenaden till monorailen blev svettig. Äldstingen hade ett ängsligt avsked vid Summer school. Dagens lärare är från Seattle med en ståtlig längd på nästan 2 meter och en kroppshydda japanska barn inte är vana att se. Det var inte endast Äldstingen som traskade in i klassrummet med darrande läpp kan jag inflika. Lärarens karisma är enorm. Han är den som står bakom en del av skolans läromedel. Själv skulle jag vela krympa i ålder för att få delta i undervisningen och överösas av hans pedagogiska filosofier. Glad var i alla fall Äldstingen vid hämtningen. Läraren hade trollat och de hade lagat pumpor med papier maché-teknik. Vad skulle prince and princess bli utan en förtrollad pumpa? Dagens inmatade ord var: horse, throne, wand, witch, prince och book.
Yngstingen har fått vara med och skörda majs på gårdsplanen, som är placerad på taket. Hon fick mig att le brett när vi lämnade Summer school och hon klämde i med: let´s go. Hemma fortsatte hon med att säga: No, mamma, now. Hon har visat stort intresse för läromedlen och sitter gärna med boken Phonics garden och lyssnas på när Seattle-läraren rocksjunger om bl.a. Laughing Leopard likes licking lollipops and loves lying in the lemon trees with large, lazy lions.
Till middag testade jag att grilla äggplantor och de blev ett lyckat försök. En sallad gjord på batat, salta cashewnötter och majonäs fick våra smaklökar att må gott. Äldstingen sitter och tuggar i sig batat som hon inte sett mat förut.
I kväll behövde jag inte traska i ösregn till affären. En 28 gradig kvällsvind svepte runt mig och syrsorna stod för musiken. Dagens fullträff var vitaminbomberna jag hittade. Med ljus och lykta har jag sökt efter jordgubbar och macha-te. Nu hittade de plats i korgen. Första sommaren som vi inte har möjlighet att äta egna jordgubbar. De köpta jordgubbarna gav döttrarna ett mumsigt kvällsmål.
Macha-te är det som används i japanska te-seremonier. 20g kostade mig 2,50€ och beräknas ta en timme för teodlaren att behandla. Detta macha-te är en pulveriserad form av torkade grönte- blad. Japanernas grönte är rena rama hälsokuren. Förutom alla vitaminer innehåller de antioxidanter liksom att det sänker kolesterolet, blodsockret och -trycket.

3 kommentarer:

  1. Det låter som om vi kör med samma mat. :-) Jordgubbar, batat, äggplanta och nästa vecka hoppas vi kunna skörda majs. Bara tullen inte ingriper får ni snart smaka torkade ekojordgubbar. ;-)
    Vad skönt att döttrarna trivs med språkbad.
    Kram från oss alla.

    SvaraRadera
  2. Mmmm vad det började vattnas i munnen på mig! Vi har haft äran att få avnjuta många utsökta måltider hos er och jag önskar att du kunde överföra en del av dina "kokkonsttalanger" på mig. Kanske älstingens trollkarl kunde hjälpa till?! =D
    Kraaam!

    SvaraRadera
  3. Med en ekovän som visat vägen till hälsosam odling/mat är jag evigt tacksam. Idag kom jag över en påse sockerärtet. Tankarna gick till dagen när våra guldgryn satt tillsammans på terassen och smaskade på sockerärterna plockade i ert enorma växthus. Äldstingen stornjöt av att få tugga i sig ärterna, då som nu.
    Vad skulle livet vara utan dig?! En vän full med överraskningar. Tackar redan för omtanken att sända iväg jordgubbarna till oss.
    Jannica: Övning ger färdighet. Vi har er redan inbokade, när vi återvänder, för att spendera veckosluten hos oss och tillreda våra gemensamma middagar. Före det ska vi träffas här i Japan och era smaklökar får nya gudomliga upplevelser.
    Tack för att ni finns!

    SvaraRadera