lördag 18 juli 2009

Fruktlycka


Lata lördag. Sovmorgon. Klockan tickar långsamt. Ingenstans att stressa iväg. Medan alla låg och sov sött klev jag upp 8:30. Arla morgonstund som bäst. Jag trivs att få tassa ensam omkring och välkomna en ny dag. Lyssna på andningen och höra magen kurra utan andra störande moment. Min munkmeditation ute på balkongen fick ett abrupt slut när Äldstingen drog upp skjutdörren. En ny dag hade inletts.
Dagen har förlöpt i vår egen takt. Döttrarna har ropat: Pappa när de varit i behov av något medan jag har fått njuta vid sidanom. Efter en sen lunch gick vi i 32-graders stillastående hetta till äventyrsparken. Godisdagen i all ära hölls döttrarna på benen med kallt vatten och sockerbomber och allt onyttigt som dessa efterlängtade mumsbitarna innehåll. Nästan fyra timmar orkade de leka. Dagens höjdpunkt var grodyngeljakt med sandskopor. Hundratals små kvicka blivande grodor höll döttrarna aktiva. Att ingen av döttrarna trillade i dammen var ett under.
Intill parken hölls en seremoni. Ett röd- och vittrandigt tält fyllt med stolar. Rött och vitt är glädjens färger för japanerna. Inte konstingt att deras flagga består av dessa två färger. I detta land bes gudarna om lov för att få påbörja ett hus- eller vägbygge. Varje rum i huset har sina egna gudar. Storyn om wc-guden kom till när husgudarna samlats för att dela ut ansvarsområden. Wc-guden kom sent till mötet pga den tidsdryga sminkningen. Alla gudar hade fått sina rum och kvar var endast övervakningen av wc.
I detta land säljs inget lösgodis som döttrarna är vana att få välja på lördagarna. Nu har de tytt sig till slickepinnar och "fruitdrops"-liknande sötsaker. Medan Yngstingen gick omkring och sög på colabollar tuggade Äldstingen på macha grönte drage'er. Chipspåsar hittas i 60 grams storlek (1 €) eller om det turas i big bag med 170 grams innehåll (2,50€).
Om döttrarna hade godisfrossa idag fick jag och min man fruktfrossa. Frukter som i normala fall är bland de dyraste råvarorna i japan överraskade mig stort idag. Fruktavdelningen hade enorma erbjudanden. Jag lyckades plocka kundvagnen full med bananer, vindruvor, apelsiner, ananas och megapersikor för knappt 10 € totalt. En klase vindruvor kostar normalt 1,50 €, fyra persikor 4,50€ och en ananas 3,50€, fem bananer 1,50€ och tre apelsiner 2€. Lyckan behöver inte alla gånger vara sju rätt på lotto. I dag var glädjen stor över fruktkalaset som bars hem.

2 kommentarer:

  1. Frukt och bär är gott. Tyvärr är det ganska många frukter jag inte tål.. Ikväll har vi haft barnkalas och här har intagits en hel del gott bl.a. JORDGUBBstårta....:)

    SvaraRadera
  2. Lyckans er som får njuta av jordgubbstårta. Gratulationshälsningar till födelsedagsbarnet!

    SvaraRadera