torsdag 16 juli 2009

Happyuaku-hachiju-hachi


Trötta torsdag. Yogade en halvtimme med diverse asanas jag fått lära mig från sista yogapasset innan flytten. Min yogamentor sprider energi ända till Japan. Jag är glad över allt hon lärt mig. De inlärda "sommar"asanas har grunden i hathayoga och jag kände hur kroppen töjde ut sig. Kom att tänka på en massör jag tidigare gått till. Han framhävde att jag förutom yogan borde utöva något mera fysiskt krävande. Det komiska i situationen är att jag inte varit i behov av massage sedan jag började regelbundet träna ashtanga.
Efter japanskan idag var min hjärna kaputt. Jag hade under förmiddagen ansträngt hjärnkontoret till ytterligheten. Min favoritlärare höll i trådarna och han kan minsann undervisa. Dagens stoff var siffror. Vi gick igenom de (enklaste) talen 1-100, därefter gällde det att hålla tungan rätt i mun och hoppas att hjärnan registrerade i samma fart. T.ex. talet 43283 blir yonman-sansen-nihyuaku-hachiju-san men observera hur talet 8 ändras i 888; happyuaku-hachiju-hachi. När läraren frågade mig: Kono megane wa ikura desu ka (=vad kostar mina glasögon) svarade jag rokusen desu. Gissa mina klasskamraters förvåning av dyra finländska glasögon, 6000€. Jag borde förstås istället ha svarat; roppyuaku desu (600€). Tilläggas kan att Osakaborna är kända för sitt snabba uttal. T.o.m. en normalfunttad japan har svårt att hänga med när en Osakabo har mundiarre'. Att Osakaborna har en egen dialekt gör inlärningen desto mer utmanande. Skoljapanska mot slangspråk. Jag är innerligt tacksam att slutsumman syns i siffror vid kassan. Hittils kan jag endast urskilja kassabiträdets sista slutkläm när hon rabblar upp inköpssumman.
Döttrarna har haft skoj tillsammans dagen lång. Jag har haft den bästa bakgrundsmusik. Hjärtliga skratt och fnitter är ljuv musik i mina öron. Även om Michael Jackson toppar alla hitlistor för tillfället har jag första parkett under döttrarnas skrattkonsert. Tvättmaskinen har även spelat sina melodier för oss medan döttrarna städade sina rum. Det är otroligt vad en dammsugare kan locka fram mycket skratt. Om inte håren har finpolerats med munstycket så har klänningsfållen sugits in och emellanåt något dammkorn från golvet.
På kvällen fick jag vegetera eller ägna mig åt något som inte stressar sinnet. Jag kröp upp i sängen med en påse cashewnötter och en bra bok. Döttrarna gick iväg med sin pappa för att inhandla skolväska till summerschool som inom det snaraste blir aktuellt. Yngstingen kom tillbakas med diverse skavsår på fötterna av sina flodhäst-crocks. Jag tror det gjorde mest ont i tigarmammans hjärta att se de upprivna såren på mjuka barnafötter.
Vi avrundade aftonen med att skypa med äldstingens själsvän. De plockar jordgubbar i parti och minut. En investering på 2500 jordgubbsplantor ger en rik skörd. Jag gläds med dem över att ha dessa läckerheter till förfogande dygnet runt.

1 kommentar:

  1. Härligt om mina små avtryck kan göra skillnad där borta hos dej. Tänk vad yogan förenar!!

    SvaraRadera