tisdag 7 juli 2009

Fridfulla Buddha


Några Suryanamaskara A+B för att få energin i rörelse innan duschen kallade. Döttrarna ville cykla till min skola, men det blev Graco-vagnen som transporterade dem. Till och från skolan samgick vi med min klasskamrat från Indonesien. Han är hemmapappa med deras 2,5-årige son. Medan svetten vällde ut från mina porer anlände han helt oberörd till vår skola. Denna temperatur är han uppvuxen med, men den kommande kyliga vintern (+5') fasar han redan för. Idag forserade läraren för hon vill ha hiraganatest nästa tisdag. Tills dess ska jag behärska de 35 första hiraganas. Det blir intensiva studiedagar för min del i helgen. Glad i hågen var jag efter lärarens beröm för min konstnärliga talang.
Med san i onaka suita (=tre hungriga magar), värmeslag och mjölksyra i vaderna klarade jag knappt av att få upp dörrens två lås. Denna gång hann vi äta i lugn och fred (som Äldstingen brukar säga) innan IKEA levererade det sista av möblerna vi handlat. Så småningom börjar det se ut som ett beboeligt småbarnsfamiljärt hushåll.
Våra nya grannar lyckades vi se glimten av. De har varit bosatta i Singapore de senaste fyra åren, men återvänder nu till hemlandet. I bagaget har de med sig sin snart 9-åriga dotter och 1-åriga tvillingar. Beundran var ömsesidig. I närområdet känner alla apan, men apan känner ingen. Medan vi sticker ut ur mängden med våra blonda hår och skandinaviska bleka hy är det ännu en omöjlighet för oss att skilja bekanta ansikten när alla som kommer emot är små, späda och svarthåriga. Hittils har japanerna förstått att beundra våra döttrar på avstånd, men idag kom en äldre dam och smekte Yngstingens hår. Hon klarade inte av att hålla fingrarna borta av nyfikenhet.
På vägen hem från lekparken stack vi oss in till en fridfull begravningsplats. Detta ställe kommer jag att återvända till. Vackra Buddhastatyer som utstrålade ett lugn trots dagens varma vilda vindar. En grönskande pergola att sitta vid och filosofera med de bortgångna.
I dag blev det många samtal från Finland. Det är med stor glädje vi inväntar våra första semestrande Finlandsgäster i slutet av månaden. Det kommer att bli många intensiva dagar med mycket skoj och utfärd till bl.a. Tokio.
Förutom kvällens alla telefonsamtal har jag lyckats spendera tid med att sortera bilderna tagna från det att vi landade i Osaka. Steget närmar sig för att nära och kära ska få ta del av vår vardag i bildform. Den som väntar på något gott...

1 kommentar:

  1. Jag kan tro att de är nyfikna på er. Å precis som du säger eftersom ni är ljusa både till håret och hyn... Vilken underbar Buddah staty... .:)

    SvaraRadera