lördag 25 juli 2009

Ha den äran

Lyxiga lördag. En glad Yngsting vaknade till Ha den äran idag...när mammas, pappas och storasysters sångstämmor klingade från sängkanten. 3-årsdagen inleddes med puss- och paketkalas. Faster hade skickat ett paket på posten som fick öppnas först på dagen D. Innehållet visade sig vara två bilder hon tagit av en ekorre samt en nässelfjäril. Dessa vackra bilder var utskurna till stora pussel, döttrarnas favoritsysselsättning. Tack!
Förmiddagen gick till att blåsa upp ballonger, grädda födelsedagskakan och sen garnera den med Yngstingens självvalda dekorationer. Att baka i Japan är minsann ett äventyr. Mikrovågsugnen har en inbyggd ugn/grill. Utrymmet är således större än ugnen under spisen, som rymmer två majskolvar. För att plocka fram papegojan och upprepa: minimalismens land. Bakformen, bakplåtspappret, ingrediensförpackningarna...ibland känns det som om vi leker med dockorna. Pyttesmått. Omvandla ett sockerkaksrecept som kan gräddas i en miniatyrform. Kakan blev ätbar efter lite mixtrande. En uppfinningsrik gräddförpackning hittades i kyldisken. Med färdigvispad grädde insatt i en sprits, lättare kan det inte bli.
Jag satte näsan mot marketen för att hinna och handla innan väderprognosens regn skulle dra över nejden. Halvvägs befann jag mig stående i skydd under ett träd iklädd regnponcho och paraplyet som tog emot de värsta regndropparna. Skyfall, störtregn, regnstorm ja orden tar inte slut för upplevelsen. Sörj inte det du saknar, utan gläds åt det du har. Dessa ord fick mig att le medan vattnet forslade på vägarna och trottoarerna, innan det styrdes ned i regndiken. En bil skulle ha tagit mig bekvämt från punkt A till B, men nu fick jag närvara i ett väderfenomen som hette duga. Den ingrodda svetten i sandalarena försvann , fötterna blev rena och vagnen (som fungerar som transportmedel av matvarorna) blev uppsköljd. Till affären kom jag otroligt nog relativt torr, endast sommarlinnets fåll var dyblött liksom sandalerna.
Döttrarna pyntade sig fina med hårband och prinsessklänningar. Äldstingen kommenderade sin pappa att klä upp sig, medan jag själv lyckades hinna in i garderoben och dra på mig en festligare klänning. Födelsedagsfesten var redo att börja.
Vi åkte in till centralaste Osaka och strövade vid stiliga Namba parks. Yngstingen fick välja sin 3-årsgåva, vid Toys R us, innan födelsedagsmiddagen tog vid. En utsökt buffé med mat som tilltalar alla familjemedlemmar. Pizza och pasta för småttingarna. Skaldjur, fisk och grönsaker till mig och min man smakade på något från nästan alla grytor. Dessertbordet hade t.o.m sorbet och frukter till mig och oändligt med läckerheter för de övriga. Med mätta magar och rapande döttrar rullade vi ut. Äldstingen har redan satt in beställning på återbesök.
Ända fram till midnatt fortsatte firandet och två dödströtta döttrar stupade i säng. Det här är den bästa dag någonsin var Äldstingens slutkommentar för dagen.

Ta en titt på Namba parks.

3 kommentarer:

  1. Roligt att paketet hann fram i tid och att innehållet uppskattades! Kanske lite svårt pussel för födelsedagsbarnet ännu, men jag vet ju att hon är en hejare på pussel!
    Här har vi tillbringat en hel dag med att beundra fina segelfartyg på Tall Ships' Races. Vi fick också besöka det äldsta fartyget som deltog i racet tack vare en dansk kollega. Dessutom har vi hunnit "segla" två gånger mellan Turku och Åbo ;) och gått rätt många kilometer. Matmässigt blev standarden inte i er klass, dagens rätt för vår del bestod av makkaraperunat. Skön avslutning på helgen!
    Kramar till er alla! från Faster

    SvaraRadera
  2. En stor grattiskram till 3-åringen!!! Hipp hipp hipp HURRAAA!!! Tänk vad tiden går snabbt...
    Jag och barnen är nyss hemkomna från Öja och det var med glädje jag igen fick ta del av dina skriverier =)
    Kraaaam!!!

    SvaraRadera
  3. 3-åringen tackar och visar stolt upp tre fingrar i sin hand.

    SvaraRadera