fredag 3 juli 2009

Doft av aprikos


Första natten i en tjock och lagom mjuk säng. Behövs det vara annat för att sova gott? Ja, att ha sin älskade bredvid är alltid välkommet. Döttrarna hade fnitterskov fram till midnatt, men må så vara när det var premiär i nya sängar/nytt hem.

När jag klev upp och trappade upp till köket möttes jag av en ljuvlig doft av aprikoserna köpta dagen innan. Kroppen nästintill vibrerade. Denna doft associerar jag till tidpunkten jag träffade min man. Vid det århundradet använde jag Body shops "Fuzzy peach-parfym". Medan flickorna satt i badet vaknade jag till med en het dusch. Japanerna har en benägenhet att vara ekologiska, vilket jag högt beundrar. Vi immiterade deras vanor och rullade ut badkarets lock för att ta vara på vattenvärmen tills döttrarna igen vill bada senare idag.

Med en envis och tålamodsprövande Yngsting tänkte vi bli försenade till min skola. Yngstingen hade bestämt att gå själv hela vägen tills jag löste problemet med att sätta bägge döttrarna i den utfällda paraplyvagnen och kopplade på power walk. Turligen hade jag inte t-skjorta idag utan en ärmlös topp som inte framhävde armsvetten. Kroppen var insmord med svett efter att jag pustat kullarna upp- och nerför knuffandes på över 30 kg last. Längs med vägen kom jag på att jag i hastigheten glömt vattenflaskan hemma. Ingen panik. I Japan behöver man inte gå törstig eller hungrig. Med jämna mellanrum finns dryckesautomater utplacerade här som där. Några yen slängde vi i en automat och fick klunka i oss iskallt vatten. En snabbtorkning på damrummet och jag var redo för japansk konversation.

Äldstingen har blivit en hejare på origami. Nu förstår jag varför deras papper har kvadratiska former och inte standard A4 som vi är vana med. Dagens saldo var en hel hundkennel som hon vikt ihop tillsammans med lektanterna. Vikandet fortsatte även på hemmaplan.

Under sen eftermiddag somnade Yngstingen och affärsbesöket blev och hänga i luften. Vi har endast 200 m till närmaste snabbköp, men Yngstingens dagvila var inte värt att rubbas. I stället fixades middagen med take-away från Sushistället ett hönssprång från vår trappa. Hela familjens sushikalas kostade oss 15€ därmed döttrarnas barnsushi-boxar. 50 meter åt andra hållet ligger närmaste hamburgerkedja. Till min glädje innehåller barnmåltiderna förutom franska potatisar en grönsaks-köttbiff med antingen hamburgersemlor eller ihoppressade rislock och juice som dryckesval (3.30€).

När min sushiälskande bror hälsar på oss kommer han att äta frukost, lunch och middag vid sushibarerna. Jag kan redan förbereda honom på att i vår närhet finns en sushibar som bjuder på dessa eftertraktade fiskbitar. Där kan man sitta och plocka i sig sushi hur mycket som helst. När magen blivit onaka ipai betalar man tallriksvis. Gott och behändigt!

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning igen! Jag får boka in privatlektioner i origamivikning med Äldstingen sen. Jag har nämligen flera buntar origamipapper från "gubbens" USA resa. Ja, han trodde det var scrapbooking papper... Men det är ju tanken som räknas. :)
    Kramar till Er alla från oss alla!
    Lena & co

    SvaraRadera
  2. Det är så spännande att följa din resa till det nya.
    Hur kommer det sig att ni hamnat i Osaka?

    SvaraRadera
  3. Finns det nåt du på rak arm kan säga är extremt dyrt där (om du jämför med Finland alltså)? H. Monica

    SvaraRadera
  4. Hejsan Lena! Tur att vi inte hann skicka origamipapper som vi skulle trott att du har användning av. Vi håller ögonen öppna för scrapbooking attiraljer.

    Annayoga: Trevligt om vår resa intresserar. Vi hänger knappt med själv. Vi är på en två års utlandskommendering pga min mans jobb. Han är koboltforskare och startar ett batteriprojekt med ett lokalt företag. Medan döttrarna är i skola/dagis använder jag tiden med att studera japanska och yoga. När jag blivit certifierad yogainstruktör ser jag vad som dyker upp. Välkommen att hänga med i vår vardag!

    Monica: Tack för dina inlägg. Lokaltrafiken är svindyr eftersom de tillhör olika bolag. Taxi startar från 6€ de första två kilometrarna sen tickar taxan snabbt. Frukt är dyrare. De är "färska" och vackert inpaketerade enskilt med lättstyrox. En hel vattenmelon (14€), ett (1) äpple för 1€, två större persikor(4€)...Det beräknas att levnadsstandarden är 15% dyrare. Vi betalar i 1400€ i månadshyra för 89m2.

    SvaraRadera