lördag 11 juli 2009

Virtuell husesyn


Lediga lördag. Dagen när vi kan lata oss och luffa på i egen takt. Ligga och "spotta i taket" om andan faller in. En morgon när döttrarna kliver upp i sängen med oss och vi myser ikapp hela sällskapet. Äta en sen frukost och kliva ur pyjamas lagom till lunch.
Sen vi landat i Osaka har Äldstingen frågat efter Anpanman-en japansk barnikon. Under årens lopp har hennes pappa haft med Anpanman-suvenirer från sina japanska arbetsresor. I morse lyckades Anpanman visa sig i tv och Äldstingen satt fastklistrad i tv-rutan.
Under förmiddagen fick vi en glädjande överraskning. Fastighetsförmedlaren höll husvisning i bostaden intill, och som plåster på såret fick vi två presentkort på glassprodukter. Tydligen vibrerade döttrarna sin svaghet för dessa svalkande läckerheter. I samma fart tog min man döttrarna på utfärd för att bl.a inhandla lördagsgodis. Härefter vill Äldstingen cykla konstant, hit och dit, vart än vi styr riktningen. Yngstingen väljer helst att sitta i vagnen.
Medan jag hade huset i egen besittning passade jag på att kliva ut på terassen och ha en avslappnande qigongstund. Värmen slog med kraft till som en tjock vägg att passera och pessimisten inom mig suckade till. Optimisten vann och värmen skapade utrymme för fullständig koncentration och total närvaro. Det nästan sprakade runt mig. Lower, middel och upperdantian blev överösta med ny färsk positiv energi. Jag nästan svävade efteråt av lätthet.
De återstående papplådorna fick sig en skönhetsbehandling av hiraganatecken. Där satt jag på terassen och övade hiraganas om och om igen. Precis som en förstaklassare som lär sig alfabetet. Stora tecken med bristande finmotorik. De senaste veckorna har jag fått återuppleva att sitta på andra sidan katedern, vilket är tungt men nyttigt.
Vi passade på att ha godiskalas i lekparken med ett underbart skönt kvällsväder. Inte för hett och absolut inte kyligt. Lagom. Jag tog en sväng vid kyrkogården som lockar med sin fridfullhet. Japanerna kremeras och placeras i familjegravar. Varje inrutad grav är c. 1x1 m med en stilig rektangulär gravpelare i mitten med en höjd från 1m till 2,5m. Inga blomplanteringar, men blomvaser och avställningyta för rökelse. Estetiken blossar.
Under kvällen inbjöds min bror på en virtuell husvisning. Även om halva jordklotet skiljer oss åt kändes det precis som om han stod bredvid mig och upptäckte vårt hus och planlösingarna. Teknikens värld öppnar dörrar i det oändliga. Medan döttrarna ställde sig och sova och vi sade godnatt gick deras kusiner i Finland ut för att akrobatisera på studsmattan.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad ni verkar ha det bra där borta.. Vad har ni för väder/temperatur? Igår (lördag) sken solen här, men idag regnar det. Hur länge stannar ni innan ni kommer hem "på resa"?

    SvaraRadera
  2. Tack vi njuter helhjärtat av Osaka. Idag har solen gassat från bar sky och spridit 32' värme. Nu på kvällskvisten har temperaturen sjunkit till 29 grader.
    Enligt arbetskontraktet får vi inte lämna landet inom de första sex månaderna.Hur som haver kommer blivande resor att infalla i samband med Äldstingens skollov. Tre veckor vid jul liksom i mars och sommarlov från 25.6.

    SvaraRadera