måndag 13 juli 2009

Stekta skinkor


Måndag morgon och yoga is back in business. Fantastiskt att dra igång med yoga efter att kroppen fått vila ett antal dagar. Lederna nästan väntade på att bli omhändertagna. Min korta yogasession avslutades med ursköna Ursasana innan avslappningen tog vid.
Redan från förmiddag kom vi flickor iväg till en nyupptäckt lekpark 200m från huset. Speciellt Äldstingen uppskattade denna lekpark eftersom den är konstruerad för 6-12 åringar. Klättervägg, brandstång, balanspelare, cykelmotorik, räcke osv. Yngstingen hängde hack i häl efter sin största beundrare och klarade av många avancerade moment. Vi fick sällskap av min klasskamrat med sin 2,5-årige son. Barnen lekte gladeligen vid vattenposten för att svalka sig i 32 graders värmen. Själv lyckades jag få stekta skinkor. Jag satte mig ner på en stenmur och hörde hur det fräste till från rumpan. Inte pga väderspänningar utom skinkorna som sveddes till av stenarnas extrema hetta. Aj! Intill lekparken har ett husprojekt påbörjas med skylten Sweden house. Ska med stort intresse följa med husbygget.
Döttrarna var minsann på hugget idag. Efter lunch med luftkonditioneringens svalkande bris strövade vi iväg på upptäcktsfärd. Ett oemotståndligt tempel fick oss att trappa upp av nyfikenhet. Vilken oas som öppnade sig uppe på kullen. En vattenfontän pulserade i en uppmurad konstsjö, lummiga träd som omfamnade oss med sina löv och erbjöd oss skugga, mängder av heliga statyer. Ännu högre uppför kullen skymtade ett tempel fram längs en oändlig rad med trappsteg. Kom hit! kunde vi nästan höra templet sjunga.
Upptäcksresan slutaden inte här. Äldstingen cyklade vidare och kom fram till en äventyrspark. En kuperade park inom ett 80x120 m område. Nu har Äldstingen landat i himmelriket. Endast 600 meter från vårt hus ligger denna park som stoltserar med linbana, balansstockar, repvägg, utkikstorn, klätter- och rutschbana samt sandlåda. Här har vi möjlighet att spela fotboll eller boboll utan att vara oroliga att bollen kraschar någons fönster. Yngstingen hade nu svårt att hänga med i storasysterns ivriga framfart i parken. Rödbrusiga och genomsvettiga klunkade döttrarna i sig vatten. Några skrapsår, men roligt så in i norden. Själv lyckades jag studera hiraganatecken medan döttrarna höll ångan uppe.
Min mans första kommentar i kväll till sina döttrar var: Ni har lekt mycket med tanke på hur trötta ni ser ut.

4 kommentarer:

  1. Äventyrsparken låter riktigt som paradiset för barnen. Tänk vad ni orkar med trots värmen. Här är det 18 grader och lite regn. :-/

    SvaraRadera
  2. Vi är tillbaka efter en veckas semester i Svenska fjällen. Det var med stor iver jag tog och läste om vad ni haft för er under veckan som gått! Alltid lika roligt att läsa din blogg min kära vän =D Ge de dina en stooor kram från oss alla <3

    SvaraRadera
  3. Monica i Kivilös13 juli 2009 kl. 23:14

    Åh det är som himmelriket för ett barn det där. Här spelade sonen fotboll igår med en kompis vilket resulterade i att vi fick fara och limma ihop hans knä.... :/ Men de är bara barn, det skall synas att de är igång.. .:)

    SvaraRadera
  4. Ett barn som inga ärr har lever ett bomullsliv. Ju fler skavanker som syns på kroppen desto levnadsgladare barn, är min filosofi.

    SvaraRadera