lördag 4 juli 2009

Prinsesscyklar


Yngstingen hade svårt att få tag i sömnen. Första natten i eget rum efter att ha delat sovrum med storasyster i snart tre år. Tappert har Yngstingen hängt med i de hektiska flyttsvängarna, men ibland är det bra att hon visar hur liten och sårbar hon är. Liten, men tuff.
Tassande klev jag upp till övrevåningen och fick en timmes yogande för mig själv innan jag överraskades av Äldstingen. Efter pusskalaset gjorde jag några avslutande asanas. Den eftertraktade yogamattan gjorde susen för fokuseringen, vilket även min yogamentor bekräftat. Tack! Madrassen har stöttat kroppen nattetid och lederna var smidigheten själv. I kapp med solstålarna sken själen medan svetten rann från hårfästet liksom en smulten glass.
Frukost med ägg, bacon (det enda griskött vi äter) och färska frukter sköljdes ner med japanskt sencha-grönte. Kanonstart på morgonen!
Under förmiddagen inhandlades döttrarnas cyklar. Prinsessrosa fordon med naturligtvis rosa cykelhjälmar även om ortsbefolkningen inte använder dessa skyddshjälmar. Döttrarna tackar fammo och faffa för sponsorpengarna. Nu återstår bara inskolning av cykelbeteende i en storstad med cyklar som endast är utrustade med handbroms. Äldstingen fatta galoppen bums. Yngstingen trampade allt snabbare vid kommandot: BROMSA! Min man konstaterade när vi med handelskassarna drog fram längs med trottoarena med två stolta cykelägare: Det är minsann svettigt när magknappen är fylld av svett även om man lutar framåt. Hemma väntade dagens andra dusch.
På eftermiddagen anlände internetinstallatören. Äntligen har vi trådlöst internet kopplat med fiberkablar. Nu har vi igen möjlighet att ringa till nära och kära efter några dagars uppehåll. Vi fick dessutom installerat kabeltv och kan nu följa med engelskspråkiga filmer och program. Sråkbad i japanska fås nästan dygnet runt. Medan min man tacklade alla tekniska lösningar flydde jag fältet för att utforska närområdet. Vi är bosatta på ett nytt bostadsområde. När min man i mars besökte detta arbetsfält fanns endast enstaka hus inflyttningsklara. I dagens läge är tre gator bebyggda med så gott som 20 hus på vardera vägsida. Vårt hus inleder gatans husrad. Affärstomten framför är obebyggd liksom tomten på husets östra sida. De övriga väggarna har 0 meters avstånd respektive 0,5 m. Små hus med microgårdsplan i våra ögon, men stora för japanerna. Den första tanken med detta rekordsnabba husbygge får den suspekta sidan att dyka fram, hur mycket har blivit slarvat? Inget, har vi konstaterat. Allt är byggt med bästa precision. Något för bostadsmässan i Finland att apa efter. Byggfarten påsnabbas förstås av isoleringsbortfallet. Den lägsta temperaturen lär vara +5 grader under vintern.
Döttrarna kommer garanterat att sova gott i natt efter allt trampande och ståhejande i lekparken. Själv ser jag framemot filmmys tillsammans med min älskade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar