tisdag 21 juli 2009

Minimalism


Tunga tisdag. Vaknade och lyssnade på Yngstingens andning. Djup och rofylld. Hon sökte trygghet i natt och somnade om mitt emellan sina föräldrar. Jag låg kvar bredvid henne istället för att tassa upp och yoga. Kroppen hade ingen fysisk kraft. Natten igenom har min helicoförstörda mage krampat. Det var bara att dra upp snoret och kravla sig upp ur sängen för att plocka fram frukost till döttrarna.
Vi har varit strandsatta inomhus p.g.a. regnet som öst ned periodvist under dagen. Turligt hade jag inga lekioner i japanska. Skolan har sommarlov fram tills den 8 september, med undantag av tutorhjälp på lördagförmiddagar. Självstudier kommer lämpligt för att jag skall hinna smälta all input som belastat hjärnan de senaste veckorna.
Regndagar är hälsosamma. Inte bara för naturen utan för oss människor. Döttrarna får lov att vara kreativa och skapa den ena intressanta leken efter den andra. När jag ser dem leka skola för att åka tre tågstationer till simhallsbesöket som äger rum på balkongen är fantasin i topp. Där stod de med simglasögonen på och "torrsimmade" på en våt uteplats. Vi vuxna får tid att rensa såväl tankarna som hushållet. Finns det något som slår att en regning dag få krypa ner i soffan och underhållas av en bra bok?
Japanerna bor trångt och det mesta är i XS-storlek i detta land. Med det menar jag inte endast människorna utan allt från bilar och diskmaskiner till tekannor och kexförpackningar. Minimalism. Det sladdlösa strykjärnet jag använde i dag är 2/3 av standardstrykjärnen europe'erna använder. Strykbrädet har halva längden av det vi är vana att placera ut byxorna på. Det fiffiga med japanernas modell på strykbrädet är att det har 20 centimeters korta ben. Vad då!? Ja, strykbrädet placeras behändigt på matbordet och sen är det bara att ånga på. Det finns ingen risk att man föräter sig när en standard chokladplatta väger 48 g och innehåller 12 bitar. Minimalismens undantag är rissäckarna, de säljs i 10 kilos portioner. Estetiken flödar när japanerna utnyttjar varje lite cm2. Inte bara t.ex. vid ett café utan såsom bilden ovan förevisar ingången till ett hus.
Min krampande magen lyckades slappna av när jag efter middagen ställde mig och qigonga. En serie av assistansform. Först när jag skakade loss de djupaste spänningarna i shaking-qigong lossade den intensivaste magsmärtan. Läkarna har skakat på huvudet åt min qigongmedicinering, men för mig är det ren medicin som botar utan bieffekter. Bonuset är att knoppen rensas på allt skräp som samlats.

5 kommentarer:

  1. Underbart att qigongen fungerar och då får vetenskapen säga vad den vill! Kram till dej!

    PS. Nä, det är inte mycket som slår en bra bok i soffhörnet när regnet vräker ner! DS.

    SvaraRadera
  2. Det är mysigt med regn men jag har nu växthuset att gå till då det regnar. Bra eller dåligt, hmm...
    Sköt om er.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa om barnens uppfinningsrikedom!

    Hoppas du mår bättre idag!

    Kramar från OSS ALLLA till ER ALLA!

    Lena & co

    SvaraRadera
  4. Tack för omtanke! Jag njuter när hälsan är i topp och samlar krafter för att orka när det går nedförs.

    SvaraRadera
  5. De är behändiga de där små bordsstrykbrädena, jag har ett från IKEA. Men, ack och ve när man ska stryka en långklänning, då vill jag nog ta fram det vanliga strykbrädet.
    Låter inte bra med dina krampande mage. Vad bra att smärtan gav vika!

    H: Sussu

    SvaraRadera