söndag 26 juli 2009

Ashtangayoga

Suveräna söndag. Döttrarna sov till 10.15 och var genast i full gång med att fortsätta leken där den slutade igår. Till morgonmål högg de tänderna i gårdagens kvarlämnade tårtbit som en fortsättning på festkänslan.
Tillsammans med sin pappa for de till badplatsen utrustade med sina rosa-lila prinsessbadringar. Genväg brukar alltid vara senväg, men inte denna gång. Turligen hittade de en genväg med endast promenadavstånd från huset. Nu behöver vi inte längre cykla för att ta oss fram.
Själv tog jag tåget för att komma smidigt fram till mitt första ashtangapass i Japan. Denna yogastudio har internationella lärare och undervisningen går på engelska. Underbart att problemfritt kunna kommunicera. Ashtangan blev nästan som hotyoga. För att visa de andra respekt ska man komma ren till ett yogapass naturligtvis parfymfri. Morgonens dusch verkade avlägsen när yogamattan bombaderades av mina svettdroppar tills den t.o.m blev hal. Jag var inbalsamerad i svett. Asanastekniken inlärs av den mentor man har. Nu är jag tvungen att konvertera till denna yogastudios asanasprinciper. Lärorikt med många aspekter på en och samma asana. Yogan eftersträvar inte perfektionism, men dock teknik för att skydda kroppen från skador. Jag är glad att ha möjlighet att utöva ashtanga två gånger i veckan vid denna studio eftersom mysoreklasserna inte passar in i familjens dagsschema. Liksom blommorna på bilden kände jag mig när jag avlägsnade mig från ashtangapasset. Levnadsglad, vacker och omringad av goda vänner.

3 kommentarer:

  1. Gratta 3-åringen, hoppas hon hade en trevlig och säkert en lite annorlunda födelsedag! =) Å du, hade pappa oxå en lila-rosa badring?! ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för yogaenergin som du skickade! Vi yogar tillsammans på våra mattor :)

    SvaraRadera
  3. 3-åringen har överösts med gratulationer via post, e-mail och telefon. Att höra farfar stämma upp i födelsedagssång var minsann en upplevelse. Ja, pappa bar Yngstingens badring. Alla tittar beundrande på honom när han kommer hack i häl med två lintottar.

    Nina: Ha det gott On the road!

    SvaraRadera