onsdag 8 juli 2009

Smile


Ny dag med nya möjligheter. Denna slogan har mina elever fått höra åtskilliga skolmornar. Själv klamrade jag fast vid uttrycket efter att blivit väckt av Yngstingen redan 6:40. Mina ögonlock låg lika tunga som regnmolnen som brett ut sig över bergen utanför.
Energin har gått på sparlåga inte bara p.g.a. lågtrycket utan ångan som äntligen börja pysa ur mig efter dessa intensiva veckorna. Skönt att kunna börja varva ner även om det är tungt att behandla.
Äldstingen ville cykla till köpcentrat medan Yngstingen tog tillfället i akt och sov en skön dagvila i vagnen. Jag kunde gärna ha krypit ihop brevid henne om jag skulle ha haft plats. När vi närmade oss köpcentrat konstaterade Äldstingen: Här får jag inte cykla. Det var då konstigt, hann jag tänka innan Äldstingen pekade på förbudsskylten jag stod på. Observant tös. Parkeringen gav oss myror i huvudet. Vi fick inte hjulet in i cykelställningen som skulle låsa in ringen. Dessutom visade skyltarna 150 yen. Vi tog modell av en japanska som cyklade in till parkeringen. Hon låste sin cykeln och gick iväg utan att betala. Vi blev alltså inte klokare med maskinen som blinkade 150 yen. Äldstingens cykellås togs i användning.
Mjölksyrevandringen gav ett positivt inköp. Vi kom över den svårhittade mikrofiber-städborsten för endast 5€ med tillhörande torr- och fukttrasa. Nu behöver jag inte städa a la Pippistyle längre. Dammsugaren fungerar fint, men mikrofiberborsten sitter bättre i min hand.
Förutom "brottet" vid cykelparkeringen lyckades vi ha hem två obetalda rosa Hello Kitty klädhängare. De hittades i vagnen när Yngstingen kvicknade till från prinsessömnen. Gomen nasai!
Med dunkande skalle botade jag min huvudvärk med en espresso. Den bästa medicinen är Ursasana (huvudstående). Då rinner blodet från tåspetsarna ner längs med hela kroppen och stimulerar bort huvudvärken. Detta är min absoluta favoritasana. Att stå på huvudet och andas lugnt uppemot 25 gånger gör underverk i kroppen. Denna dag kunde jag inte ty mig till denna yogaställning eftersom den månatliga blödningen ska få rinna rätt väg ur kroppen.
Just denna Ursasana var jag tvungen att visa mina elever efter att jag lurat dem ordentligt på första april. De vägrade sjunga under musiklektionen om jag inte visade en asana. Sagt och gjort. Mitt i klassrummet stod jag på huvudet och eleverna började sjunga. Dagen i ära kunde jag bjuda på lite yoga eftersom inga föräldrar hoppeligen skulle tro sina barn när de hemma berättade att läraren hade stått på huvudet i skolan idag.
Jacksons minneskonsert har berört människor världen över. Att MJ:s favoritsång var Chaplins Smile tog fram ytterligare känslosvallningar från ceremonin jag följt med via nätet. Varje gång jag sitter vid pianot och spelar denna vackra sång får jag gåshud.

Lyssna och njut av den underbara texten och sången framförd av Jermaine Jackson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar