tisdag 14 juli 2009

35 graders hetta


Yoga enligt tickande klocka är inget jag föredrar. Tidschemat i morse hade inte utrymme för fler yogaminuter. Bättre att yoga en stund än att helt lämna bort det. De asanas jag utförde fick sin maximala fokus och lugna andning istället för att stressa igenom många positionerna. Kvalitet framom kvantitet.
Framme vid skolan böt jag till en torrare t-skjorta. Toppen jag hade svettats i skulle ha dragit uppmärksamhet med sina svettringar under brösten och magknappen samt svettranden på ryggen. I 35 graders hetta behövs inte desto större ansträngning för att öppna svettporerna.
Hiraganatestet inhiberades pga för få närvarande studeranden. En del hade tydligen valt att ta sommarlov i förtid. Likväl fick jag bekanta mig de följande 26 hiraganas och hade stor nytta av de redan innötta tecknen. Jag befinner mig i samma utvecklingsstadie som Äldstingen. Hon behärskar bokstäverna, men klarar ännu inte av att koppla ihop dem till ord och meningar. De flesta hiraganatecknen som jag dagligen ser på matvaror, skyltar, tidningar osv känner jag igen, men inte tillräckligt för att bilda ihop till ord. Häftig känsla att vara tillbakas i förstadiet innan läskoden kläcks.
Eftermiddagen vigdes för siesta inomhus. Döttrarna svalkade sig i badet och jag softade på spikmattan. Först vid 15:30 vågade vi oss till äventyrsparken och klarade av hettan tack vare en svag vind. Insmorda i solkräm såg vi lika vita ut som isbjörnarna från Nordpolen. Döttrarna fräste på och skaffade allt fler skrubbsår på kroppen. Min kraft räckte till att hålla en 2 liters vattenflaska i famnen. Småätna är döttrarna men energin lider det ingen brist på.
Denna hetta som vi nordbor betalar höga pris för att bli omkramade av under vinterhalvåret. Inte så sent som under julhelgen tillbringade vi i varma Thailand. Nu bor vi där solens värme gassar dygnet runt utan att behöva flyga en meter.

2 kommentarer:

  1. R vill också komma dit och leka, idag.

    SvaraRadera
  2. Varmt välkomna allihopa! Kom ihåg att ta med solkräm och solhatt sen är det bara att tuta och köra.

    SvaraRadera