måndag 27 juli 2009

Summer school

Muntra måndag. Väckning till alarmet. Heja på att döttrarna skulle tugga i sig frukost. Packa skolväskorna med allt från lunchbox och teflaska till färgpennor och simattiraljer. Med regnkläder från topp till tå klev vi in till den internationella sommarskolan. Lärarna tittade förundrat på döttrarnas regnbyxor, något som inte existerar i detta uppfinningsrika land. Förundran utbyttes till förståelse efter min förklaring hur vi hanterar regnet i Finland. Lika förundrade var lärarna över att Yngstingen inte använder blöjor. En 3-åring som varit blöjfri sedan 1,5 års ålder kommer antagligen att protestera när simstunden nalkas och vattentät blöja måste påkläs. Lärarna får även en utmaning när haklappen ska användas under lunchen. Detta tygstycke har alltid varit det säkraste sättet att inte få Yngstingen att äta. Puss- och kramavskedet förlöpte överraskande bra. Att oroa sig slukar bara energi.
Medan döttrarna språkbadade i 4,5 h tog jag tillfället i akt och städade huset lite grundligare. Öronen bedövades av ljuv musik; tystnad. Att få städa är ingen större hobby, men ett nödvändigt ont. För att städandet ska löpa från början till slut fungerar det bäst att i ensamhet få skura runt. Visst saknar jag vår enormt duktiga städerska i Finland, men som expatfru landar städningen på mina axlar.
Döttrarna hade en givande första skoldag. Enligt lärarnas utlåtande var de två vandrande leenden. Hur mycket de strök mig mothårs förblir deras hemlighet. Jag är stolt att
de förstått att ta av sig inneskorna innan de kliver in i wc:n och tussar in med tofflor. Äkta japansk stil redan från småstadiet. Yngstingens klass hade pysslat bläckfiskar av muggar och Äldstingen bar hem en trollstav gjord av rispinnar, papper och band. Kreativiteten flödar.
Hemma klev pedagogen i mig fram. Yngstingen satt ivrigt och rabblade; three-four-five-six och Äldstingen funderade på färgernas engelska namn. Läromedlen vi köpt från skolan kom i perfekt användning. Vi lyssnade på sånger och sagor. Lagom vid läggdags kunde Äldstingen drilla färgnamnen. (Red-rädd, pink-hink, green-gren o.s.v). Bäst att smida när järnet är varmt.
Jag har så mycket annat att vara glad för idag: energin min muntra bror spred via Skype, hans framgång i halvmaraton (liksom många kända men icke nämnda). Deras uthållighet fascinerar mig. Mitt fadderbarns kommentar att han hoppar "rövaflash" på studsmattan. De finländska formulagasarnas placeringar. Att min man kom hem före kl 19 och vi kunde äta middag tillsammans. Delad glädje är dubbleglädje.

5 kommentarer:

  1. Va?! Har int di na kurabyxona i Japan? Ja sko ha et bra et mönster... ;)
    Här har det också varit en grundligare städning idag, och i flera dagar framåt. Dock inte i huset men i fähuset...
    Det sku va riktigt roligt att "låna hem" flickorna (och varför inte föräldrarna också) några timmar för att få höra om allt ni hittills upplevt!
    Ha det bra!
    *Kram* / Lena

    SvaraRadera
  2. Haklapp och blöjor på er dotter? Vi får önska lärarna lycka till.
    Tystnad är underbart. Här är barnen i säng och det är tyst i huset. :-)
    Nämen, har Lena städning på gång? Vi kommer kanske på besök, liksom många andra...

    SvaraRadera
  3. Hej å hälsningar från Killingholmen! Intressant att höra om sommarskolan, de sparar inte på krutet, de där japanerna! Roligt att läsa att ni verkar ha funnit er väl tillrätta. Varje gång vi plockar blåbär utmed Pirilöfjärdens stränder går tankarna till er - med tankens hjälp sänder jag en näve till er nu, det finns rikligt med bär i knutarna - men ni har å andra sidan tillgång till helt andra läckerheter där ni är! Ha det gott! /Malin

    SvaraRadera
  4. Cia: Välkommen! :)

    Hälsn. Lena & co

    SvaraRadera
  5. Lena: Tack för dialektdusch. Fammo och faffa som oroar sig att våra döttrar kommer att glömma sin dialekt medan vi är bosatta i Japan.
    Nej, inga kurabyxor. Om det regner sysselsätts barnen med inomhusaktiviteter. Japanska småttingarna går med paraply eller har regnrock och extremt låga gummistövlar...inga lerdiken att utforska.
    Du skulle gärna ha fått föra dem i går till skolan...Äldstingens mun gick nonstop från dörr till dörr (25 minuter).
    Cia: Gissa min förväning när Yngstingen i går kväll bad om att få sätta haklapp på vid middag?! Liksom att hon idag stoltserade med att hon fått simma med blöja. Allt är pop bara mamma inte lägger sig i.
    Malin: Vad roligt att du du hör av dig! Jag tackar för blåbären. Endast sylt med 50% socker är det närmaste vi kommit i kontakt med de hälsosamma bären. Ni har minsann hittat er blåbärstäppa. Kommer minsann ihåg dina läckra pajer. Grattis till ett bra (halv) maratonresultat! Jag beundrar din styrka och uthållighet. Nu får du sikta mot nya utmaningar. Du kanske t.o.m kommer till Osaka och deltar i kvinnomaraton. Det vore minsann en upplevelsa. Kämpa på i löparskorna!

    SvaraRadera