onsdag 30 september 2009

Good evening, Osaka!


Obana onsdag.

Under min lördagspromenad stod ett parti av pampasgräs, obana, och visade upp sin ståtliga hållning. Denna växt förknippar japanerna med höst. De plockar glatt med sig en bukett från något övergivet risfält. I hemmet sprids en äkta höstkänsla.

När höstnatten sänker sig ser gräset nästintill genomskinligt ut. Obana betyder på kanji (de kinesiska tecknen) svans eller blomma. Och visst ser det likväl ut som rörliga svansar när blåsten drar fram.

Till helgen inväntar japanerna att fullmånen ska lysa från himlen och det perfekta Obana fotografiet kan tas.
Den första bilden är plockad från nätet. Den andra är tagen med min telefonkamera.

Good evening Osaka, This is Finland calling. Kvällens räddning blev ett samtal från min rosa vän. Tack! En underbar person som ständigt lockar fram leenden. Vår historia började som grannar i teknologbyn och har mognat allt mer under åren. Oberoende av distans har vi alltid fortsatt där vi senast slutat.

Äldstingen har nästintill klivit längs med väggarna idag. Hon är utvilad och redo att återgå till skolarbetet i morgon. Ihärdigt har hon jobbat med alfabetet och lärt sig ännu flera ord. Mammas sällskap är inte lika spännande mera. Bättre blev det inte av att hon fick hem en dödstrött lillasyster som sällskap på eftermiddagen. I morgon får hon sprida sin energi bland jämnåriga. Själv glädjs jag åt att kunna återgå till vardagen och mina studier. Vaihtelu virkistää!


5 kommentarer:

  1. Ja, ja. Ni får plocka Pampasgräs ur risfält och jag kämpar på för att få Pampasgräset att övervintra. :-D
    I morgon börjar mina studier igen och jag önskar att lite av din energi hitta hit. ;-)
    Hoppas äldstingen har en trevlig dag i morgon, och alla ni andra likaså :-)

    SvaraRadera
  2. Tack själv för pratstunden min kära kära vän! <3

    SvaraRadera
  3. Såja, nu har jag äntligen hunnit till att läsa vad ni haft för er under tiden vi varit borta. Skönt att läsa att Äldstingen kryat på sig och kan "återuppta studierna". Känner så väl till det där med att "hemmabarnet" väntar på att "lekkompisen" ska komma hem... Och besvikelsen när kompisen är dödstrött och inte orkar leka...

    Lycka till du också när du återupptar dina studier! Nu ett år äldre - och klokare! ;)

    Sköt om ER!

    Kram // Lena

    SvaraRadera
  4. Härligt att ni alla är friska igen! Lycka till med studierna :)

    SvaraRadera
  5. Cia: Hade tänkt fråga om du önskar dig pampasgräs, men fick redan svar. Det som inte du får att överleva i trädgården, lyckas ingen annan heller med.

    Denna vecka får jag glädja mig med en studiedag, bättre än ingenting alls.
    (I morgon har Yngstingens skola fortbildning för hela personalen, så då hålls hon i hemknutarna).

    SvaraRadera