tisdag 15 september 2009

Ame

Trasande tisdag. Vad skönt det kan vara att vakna till ljudet av regndroppar. Tassa upp och dra igång med yoga. När regnet, ame, hållits kvar i molnen dag ut och dag in uppskattar jag inte bara ljudet utan den fräscha doft som sprids. Vi bor i en miljonstad som är ren, extremt ren. Alla drar sitt strå till stacken. När regnet väller ner blir det ytterligare renare, skinande rent. Nästan som en konstlad reklam av diskmedel. Mina studiekamrater kanske inte uppskattade morgonens regn eftersom de inte var närvarande under hiraganaförmiddagen. Jag fick endast sällskap av tre ryssar.
Nu har jag bankat in samtliga hiraganas. Med möda och stort besvär. Följande steg blir att ta itu med katakanas. I oktober drar ett nytt läsår igång och således ordnas en nybörjargrupp i hiragana och kanji. För att delta i kanjigruppen krävs det att man behärskar både hiragana och katakana. Hmm, var landar jag då? Lärarens förslag är att jag fram tills dess på egenhand studerar katakana. Hem vandrade jag med en pappersbunt av alla katakanas. Ingen press, bara lite. Här presenteras alla hiraganas. Och katakanas.
När vi flickor kom hem på sena eftermiddagen stannade döttrarna ute med vår granne. Hon är 8 år och går i samma skola som Äldstingen. Kommunikationen löper än så länge med fnitter och ståhej. Tillsammans med Äldstingens lärare har vi konstaterat att vår observerande tös högst troligt kommer att leka stum ett tag framöver tills hon en dag öppnar munnen och rabblar på engelska. Hemma släpps enstaka ord ur hennes mun, men icke i klassen.
En förgrymmat arg Äldsting kom på insidan när kvällsmörkret lagt sig vid 18-tiden. Varför skulle hon komma in och äta middag under bästa lekstund. Grannarna äter middag först vid 20-tiden när deras lönetagare kommer hem. Först när Äldstingen fick lyssna på dagens nya sång sken ansiktet upp i ett stort leende.

6 kommentarer:

  1. Hej på er! Annars är det ett lugnt område som ni bor i? Tänkte då ni kan ha döttrarna att leka ute med kompisarna?

    SvaraRadera
  2. Nej huh huh! Jag är mållös av beundran över att du har lärt dig alla hiraganas tecken... =0 Hur bär man sig åt för att lyckas med detta?? Hade nu någon speciell teknik? Lycka till med katakanas!!

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka vackra tecken men känns svårt bara att tänka sig att lära sig dem. Men du verkar ju helt klart på g!

    SvaraRadera
  4. Vi bor i ett nytt egnahemshusområde. I vårt kvarter finns ett höghus med tre våningar. De närmaste höghusen har 9-12 våningar, inga skyskrapor. Egnahemshusen är små tvåvåningshus,vägg i vägg, med parkeringsplats framför och minigård på baksidan. Från arbetsrummet har jag full uppsyn över döttrarnas eskapader. Dessa gånger uppskattar jag att de är högljudda. På gatan får de inte vara, men där kör endast de som ska till sina hem. Den nyöppnade vägen 50 m bort är tät trafikerad med 4 meters bred gångbana på vardera sida.
    Hiraganataktik, hmm. Finmotoriken har övats om och om igen. Fått hjärnsläpp. Dragit upp snoret och fortsatt att memorera och systematisera tabellerna i skallen. För att underlätta livet i en totalt ny kultur är det ett måste att lära sig läsa deras "alfabet". Hiragana, katakana och kanji. En salig röra innan alla bitar kommer på sin plats. Det finns 10.000 kanjitecken, men lär jag mig 2000 så är det långt hunnet...

    SvaraRadera
  5. Oj, du är duktig! Och målmedveten, det märks! :) Hur är det med maken, behärskar han tecknen?

    SvaraRadera
  6. Det är minsann en utmaning att lära sig japanska. Roligt, men arbetsamt. Allt för att underlätta vardagen.
    Min man har bekantat sig med språket under de senaste åren i och med affärsresorna till Asien. Vi kompletterar varandra väl. Jag studerar och han inhämtar språket muntligt på jobbet. Hiragana och katakana behärskar han samt en del kanji.

    SvaraRadera