torsdag 17 september 2009

Egen medicin


Trollska torsdag. 6.30 hade jag alla familjemedlemmar runt yogamattan. Jag lyckades ändå samla tillräckligt med energi för dagens åtaganden.
Coffee meeting
med skolans högsta huvud. Den internationella skolan (IB) som Äldstingen går i består av 253 elever från 4 års ålder till grade-12. En rektor basar för elementary school (Kindergarten-grade 5) och en annan rektor för highschool (grade 6-12). Högst på tronen sitter head of school. Under läsåret ordnar personen som håller ihop skolans trådar ett antal kaffemornar. Förutom att vi dricker kaffe diskuteras viktiga ämnen. Svininfluensan var bl.a. ett hett ämne under mötet.
Härborta finns descinfiseringsmedel vid skoldörren, affärerna, restauranger m.m. Skolregeln är att om någon elev insjuknar i svininfluensan så får eleven tidigast närvara i skolan 7 dagar senare. Blir en familjemedlem sjuk måste även "de närmast sörjande" stanna hemma i 3 dagar. Om inte influensan smittat är det ok att komma till skolan. Om skolan stänger dörrarna för en större epidemi sköts skolarbetet via nätet. Varje familj får en kod för att nå läraren och arbetsuppgifterna, kindergarten medräknat.
Det finländska skolsystemet tangerades även. Heja Finland! Ett land som många länder tar modell av och upplever som föregångare i alla fall inom skolbranschen.
När jag kom hem från mina japanska studier placerade jag ett stort vattenglas på soffbordet. Med ett vigulant sving ner i fotöljen lyckades tåspetsen träffa glaset som kraschade i tusen biter. Inte nog med glasbitsjakten. Vattnet som sipprade ner på golvet landade på...ja, på datorn. Nu har jag dränkt vår bärbara dator. Jag som dagligen släpper bomben till döttrarna: akta datorn, drick inte vid datorn, sätt inte smulor på tangentbordet...Där stod jag då och fick smaka på egen medicin. Själv hade jag placerat datorn på golvet, vattenglaset ovanför och spillt ut det alldeles med egen maskin. Datorn fick stå på kant för att det överflödigaste vattnet skulle rinna bort. En nystart, långsam sådan, och muspilen spelade ping pong. Först när jag hämtat hem Äldstingen hade trolldomen slått till och datorn fungerade även om det pyste vatten från musbrickan.
Kanske det var kyssen, som Äldstingens "pojkvän" försökte dela med sig innan skoldagens slut, som startade datorn?! Nu har hon redan två brudgumskandidater i detta land. En i Tokyo och den andra i skolklassen. Från första stund har dessa klasskompisar hittat varandra. Oberoende av språk och kön. Hemma har han sagt att när Äldstingen lär sig tala engelska, då ska de gifta sig.
En mamma från Äldstingens klass var i veckan och klippte sig till samma studio (och frisör) som jag besökt. Frisören hade varit frustrerad när han kan engelska så dåligt och berättat att han inte kunde betjäna en finländsk kund ordentligt. Mamman skarvade tack och lov i med att jag hade varit mycket nöjd över klippningen. Servicen är enormt viktig för japanerna. Ingen kund ska behöva klaga, det vore en katastrof.
Trolldomen fortsatte in på kvällen. Äldstingen tog in vår granne för att leka. Viskande kom några engelska ord ur munnen. Ett stort steg på hemmaplan som i skolan med specialläraren. Några ord i taget tuffar vi framåt.

5 kommentarer:

  1. Magiskt att du fick igång den i alla fall! Men tänk lite typiskt är det allt, det man förmanar omkring, det blir en grop att falla i för en själv. Nyttig lärdom!

    SvaraRadera
  2. Oj då vilken otur du hade med vattenglaset. Just det som man varnar barnen för... Hoppas datorn klarar sej utan följdsjukdom av den ofrivilliga duschen.
    Jag önskar att vi kunde överföras via cyberrymden till Japan på en sekund för att hälsa på er. Här är lillabror på väg till Japan så gott som varje dag och storasyster saknar sin vän. Kul att läsa att äldstingen har funnit nya vänner och snart har de säkert livliga diskussioner på engelsa eller japanska. :-)
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Vad sött med kärlek i unga år! Kommer själv ihåg min första kärlek, Lenni (eller Lennart som han hette på riktigt, kan du tänka dig Jannica och Lennart, hmmmm %D ). Jag var sex år och tävlade med resten av flickorna på dagis om hans uppmärksamhet!!

    Vad roligt att ordflödet lossnar så sakteligen!! Vi väntar oxå på att vår Äldsting skall säga sitt första ord åt nån lekkamrat. Hoppas trolldomen ringlar iväg sig ända hit till Finland...

    SvaraRadera
  4. Duktigt Äldstingen! Snart har ni en dotter som kommer tala så mycket engelska att ni inte kan få stopp på henne. :)
    Vilken tur att laptopen repade sig efter badet.

    SvaraRadera
  5. Annika: Datorn har repat sig bättre än väntat. Försökte nyligen sända dig en uppiggande kommentar, men vänstra musknappen hade tagit siesta.
    Cia: Ni är alltid välkomna hit. Fram till onsdag lyckas vi säkert nå er eftersom döttrarna får ha senare kvällar pga national holiday. Vi hörs!
    Jannica: Du var före din tid och hade Big brother redan i förskoleåldern. Vänta bara tills er prins möter en prinsessa då blir det fart på munnen. Han är redan på god väg med att undervisa lillsyrran. Skrattar ännu åt: sano cykelväg.
    Sussu: Jag är tacksam över att kunna vända mig till dig vid eventuella inlärningsproblem. Du om någon är expert på de grundläggande tillvägagångssätten i nybörjarundervisning.

    SvaraRadera