fredag 11 september 2009

Qigongdos


Fria fredag. Jag vaknade självmant kl 6 och klev upp för yogapasset. Gårkvällens tanke om att inviga morgonen med vinyasayoga var totalt bortglömt. Efter en mjukstart av bäckenöppnare fortsatte stående-, sittande- och avslutande ashtangaasanas. Vinyasan får utrymme en annan morgon.
Äldstingens klass som simmar 50 minuter varannan dag under sex veckor blir väl omhändertagen. Skolan förvarar simutrustningen och tvättar simdräkten och handduken efter varje pass. Detta avlastar mig och inget glöms hemma. Behändigt. Dagens framsteg var hopp från bassängkanten och ryggsim. Denna skolvecka har eleverna fokuserat sig på bokstäver, siffrorna upp till 100 och utforskat sina sinnen. Denna sång har bringat fram breda leenden hos vår sångfågel.
Yngstingens klass hade sitt första yogapass. Lärarna var alla lika förvånade över barnens koncentration. Alla blev de taggade för kommande yogapass. Kanske detta resulterar i att barnen är lika uthålliga som den japanske sprintern Hidekichi Miyazai, 99 år. Inte undran att min brorsa beundrar de japanska maratonlöparna.
Mina yogastudier fick en trötthetssvacka medan jag fokuserade mig på texten i The Baghvada Gita. Istället för att hinka i mig kaffe, som får mina tarmar att töjas ut i alla riktningar, blev det en uppiggande qigongstund. Jag är innerligt tacksam till min goa qigonglärare. Tack vare att jag under flera år deltagit i hans undervisning klarar jag nu själv att ladda mina batterier. Häromkring hittas endast kinese shadowboxing eller tai chi. Målsättningen är att ha en sund själ i en frisk kropp. Qigongen har stöttat mig upprepade gånger när kroppen kämpat med att bevara energin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar