onsdag 9 september 2009

Vinyasa yoga

Oanade onsdag. Min onsdags-ashtangaklass har utbytts till vinyasa yoga. Jag reagerade först med en djup suck som sedan förvandlades till en makalös glädje. Vilken upplevelse! Nu förstår jag vad min yogamentor sysslat med i sommar. Yogashalan var till bredden full av vigaste viga yoginis och en yogilärare. Han har hållit på med ashtanga och vinyasa i 16 år och ser inte en dag äldre ut än jag. Han utförde rörelserna som om det gällde att bara vicka på tårna. Lekande lätt. Dagens mäktigaste upplevelse fick jag med hjälp av lärarens assistans i handstående från Ardha baddha padmottanasana. Vilken kick! Nu har jag hittat en "konkurent" till ashtangan. Yogan är som en guldgruva. Vinyasayogan vill jag definitivt lära mig mera om.
Innan yogapasset hann jag ströva omkring längs med en gågata som sträcker ut sig över en kilometer. Minibutiker på rad efter varandra. Jag vandrade bara en bråkdel av affärsgatan, men insåg snabbt att detta är en shoppingoas. Ögonen mättades och näshåren fick samla på sig dofter av tryckta tidningar, färskpressand cappuccino, ugnsvarma bullar, snittade blommor m.m.
När döttrarna återförenades på eftermiddagen var det endast legoskrammel och skratt som hördes. Skrattet fortsatte när familjen bänkade sig framför tv-n för att följa Sveriges Idol. Underhållning för öronen som magmusklerna. Vilken glädje att se de endorfinstinna uttagna liksom att få skratta åt unika personligheter.
Kvällsyoga blev det tillsammans med döttrarna. Min älskade stod för fotograferingen, döttrarna som testkaniner och jag som instruktör. Vi hade det skoj tillsammans och mitt hjärta värmdes ytterligare av att se döttrarna behärska positionerna. Jag har plockat ihop asanas anpassade för barn. Korta serier med en uppvärmande-sittande-stående och avslutande asana. T.ex. skräddarställning-kobran-trädet och vilande hjälten. Jag önskar att de i skolan får lika skojiga yogastunder.

3 kommentarer:

  1. Oj vilken glädje! Jag blir glad när jag läser! Jag hade en yogahelg för barn i åldern 5-10 år för några år sedan. Skrev ihop en saga och använde mig av många asanas som har djurnamn. Den yngsta deltagare, 5 år, hade gjort alltihopa på kvällen efter första dagen, han kom ihåg allt! Härligt med ungar och yoga. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Nämen, va kul att du hamnade på en vinyasa klass! För mej var det en aha-upplevelse att börja på med den yogaformen och jag vill lära mej mer, mer, mer :)

    SvaraRadera
  3. Tipsade Yngstingens lärare om djursagor till yogastunderna eftersom de tangerar animals för tillfället. Inväntar även att Äldstingens skola ska påbörja en yogaklubb inom kort.
    Ja, yogans "beroendeframkallande" verkan för enbart positivt med sig för ung som gammal.

    SvaraRadera