tisdag 29 september 2009

B-I-N-G-O

Tilltalande tisdag.

Min planerade morgonyoga krympte från 60 till 30 minuter. Bra även så. Med barn vet man aldrig hur en dag varken börjar eller slutar. Plan A kan inom en bråkdels sekund forsera till B-nivå. En mysstund med Yngstingen i soffhörnet var en gyllene avslappning.

Nu när Yngstingen inte fått svinsymptom har hennes närvaro i The exited foxclass återupptagits. Min förvåning över personalens positiva läggning. De tackade över att jag kom med Yngstingen, så att hennes "studier" kan fortlöpa. Under en dag sker så mycket i de små hjärnorna.

Äldstingen har, trots god hälsa, fortfarande skolförbud p.g.a. inkubationstiden. Under förmiddagen ringde rektorn och ville följa upp hennes situation. Visserligen förstår jag hans sätt att "skydda" de andra eleverna, men likväl en vänlig gest. Som lärare har jag endast bevittnat rektorer som ringer hem till föräldrar p.g.a. mindre trevliga samtal. Det tar tid att komma in i ett annorlunda tankesätt. En internationell utbildning i ett japanskt samhälle. Än hur väl jag som lärare försökt ta hand om mina elever har jag inte personligen erbjudit att föra hem läxor. I Äldstingens fall är det endast frågan om förskolan och inte gymnasium. Allvar från småstadiet.

Äldstingen har idag sysselsatt sig med att skriva siffror på bingobrickor. Siffrorna börjar allt oftare skrivas "rätt" väg. Självmant satt hon och fyllde i 24-rutors brickor upp till talet 120.
I flera etapper satt hon och underhölls av denna sida. Alfabetet nöttes in, läskoden liksom nya engelska ord. Tre flugor i en smäll. Hon trivdes utan att belastas av den pedagogiska biten.

Min egna pedagogiska situation har stagnerat. Hälsan kommer alltid i första hand. Katakanatecknen fick en intensiv start, men avstannade pladask. Kanske jag på torsdag får omstart på japanska språkets alla tecken?!

Med många bollar i luften kommer de närmaste veckorna att vara extra intensiva i vårt hushåll.
Då tröstar jag mig till Yogananda:

Live simply and take life more easily.
Happiness lies in giving yourself
time to think and to introspect.
Be alone once in a while,
and remain more in silence.

4 kommentarer:

  1. Dedär engelska raderna var precis vad jag behövde idag, tack!

    SvaraRadera
  2. Tack för all pepp. Skönt att du yogar med mig därborta!

    SvaraRadera
  3. Ja, du har så rätt. Oftast rings det hem bara när barnet/eleven gjort något tokigt. Jag beslöt mig för några år sedan att också ringa hem när jag hade positiva nyheter. Döm om en mammas förvåning första gången det hände, hon bara väntade att jag skulle berätta något negativt. :)

    Vad bra att ni andra fick gå fria från influensan!

    SvaraRadera
  4. Med positivism kommer man långt!

    SvaraRadera