onsdag 16 september 2009

Så där som Mumin

Omfamnande onsdag. I morse hittade jag en snabbare väg mellan döttrarnas skolor. Med den påföljden att jag inte körde över de tre samurajerna, som varje morgon går framför min hyrbil just som jag ska svänga ut från Äldstingens skolparkering. Hittills har samurajerna bugat artigt när jag backat bilen för att ge dem rum att tryggt passera till busshållplatsen. Varje morgon i över två veckor. Vi har minsann haft samma tidtabell.
Vinyasayogan var dagens agenda. Jag känner mig så omfamnad i denna yogastil. Den bildar en perfekt pusselbit med ashtangan. Bygger upp styrkan som behövs i ashtangaasanas, andningsflödet och balansen. Ashtangayogan är krävande, men så är även vinyasan. Maglåset ska vara i topptrim liksom styrkan. Vi övade oss bl.a. på handstående idag. Vilken märkbar skillnad att assistera en yogini som sparkar upp benen till handstående eller att hon med maglåset drar upp benen. I den förstnämnda tänkte jag säckna ihop av tyngden som landade mot mina axlar medan benen knappt snuddade mina axlar tack vare hennes maglås. Vår spanjorske vinyasalärare visade hela handståendesekvensen. Wow, vilken morot att bita i! Det ser så lätt ut när han drar upp benen och sen fäller ner dem framåt i brygga.
Rusande hann jag till Äldstingen skola för att träff specialläraren. Hon ska försöka mjuka upp vår observerande dotters sociala färdigheter. I praktiken kommer de att träffas två mornar i veckan. Denna åtgärd för att hon ska lära sig att våga börja använda engelskan i klassen. När Äldstingens språkflöde avancerat till den nivån att hon börjar prata, plockas 2-3 klasskamrater med till speciallärarens rum. Sen torde den sociala biten löpa i klassen. Tacksamt att resurserna redan är igång i skolan. Kraven likaså. Musikläraren erbjöd sig att sjunga in sångerna de övar, för att vi hemma ska kunna stötta Äldstingen.
Dagens höjdpunkt var Muminkexen. Dessa troll är pop i detta land. Döttrarna fick lite känningar från hemlandet och smaklökarna stortrivdes. Samtidigt fick jag mystid i soffan med Yngstingen. Omfamnad av små armar, bättre kan det inte bli.

2 kommentarer:

  1. Häftigt med handstående. Jag leker lite med den/det (svensk grammatik, någon?! *skratt) med ojämna mellanrum, men nu blev jag inspirerad att öva med jämna mellanrum :)

    SvaraRadera
  2. Då får vi stå tillsammans på händerna i varsin världsdel. Har du kollat in denna länk?! http://www.5min.com/Video/How-to-Perform-Handstand-Vinyasa-68733708
    Lycka till!

    SvaraRadera