tisdag 1 september 2009

Delicious

Trivsamma tisdag. Bilrally mellan två internationella skolor med minutschema. Ingen idé att rusa upp sig och plocka fram aggressioner. Trafiken kan jag inte kontrollera utan endast följa med strömmen. Tänk vad ett trafikljus har att erbjuda. En stund för djupandning och mindful meditation. Med mängden trafikljus vi passerar bjuds lungorna på morgongymnastik. 7:57 klev vi ur bilen för att lämna Yngstingen och 8:26 var det Äldstingens tur. Hela fyra minuter innan skolstart. Alltså ingen panik.
Hemvägen är inte lika inspikad. Då har jag och Äldstingen tid att ströva hemåt hand i hand och filosofera om skoldagen. Efter ett mellanmål väntar hämtningen av lillasyster. Turligen har de fått leka tillsammans i tre år för att nu separeras till olika ställen. Hemma hörs hjärtliga skratt och tjoande lek bland systrarna när de återförenas. Deras syskonkärlek sprider ringar på vattnet.
Idag blev jag tillfrågad om att leda yoga i vår stadsdel. Smickrande, men jag valde att återkomma till erbjudandet efter att jag har genomgått yogautbildningen i mars. Det är intressant hur yoginis hittar varandra. Glad är jag att likasinnade finns i närområdet liksom hemma i Finland och ute på nätet. Äldstingens skola lär ha yogaklubb på tisdagar. Gissa om jag ser framemot mer detaljerad info?! Yoga för lärarna har jag inbjudits till, men klockslaget fungerar inte i brist på barnskötare..hittills.
Engelskakranen har öppnats för Äldstingen idag. Det ena ordet efter det andra provsmakar hon. Ordet delicious är pop, det härstammar från yoghurt and blueberries de bjöds på under snacktime. Ett kvarter från vårt hus finns ett underbart konditori med samma namn, men med "fel" stavning i våra ögon. Delicius. Jag får nöja mig att äta med ögonen och näsan och glädjas med dem som får svälja ner bakverken de säljer.
I affären stod en krutlady och beundrade döttrarna och babblade på japanska. Med hennes höga ålder fanns det ingen tvekan om att hon stod högst i rang av oss två, att tilltala henne på engelsk hade varit oartigt. Jag fick krystat ut det ena japanska ordet efter det andra och otroligt nog blev jag förstådd. Bägge stod vi med breda leenden och tittade på varandra.
Efter middagen kunde jag kliva ut på vår täppa med min älskade. Där satt vi på bänken med varsin kopp grönte och nybakta muffins och beundrade skenet från IKEAlyktorna. Mörkret kryper fram allt tidigare numera. Före kl 19 är det kolmörkt. Där bor Tingeling och Peter Pan, konstaterade Yngstingen när hon tittade på månen.

5 kommentarer:

  1. Ja, jag slutar ju aldrig förundras över hur yogis förenas. Hur vi hittar varandra och förstår varandra. Och att man aldrig är ensam, trots att man står där på sin matta med bara sin egen andning som sällskap. Namaste.

    PS. Vad roligt att du redan fått förtroende overthere :) DS.

    SvaraRadera
  2. Tänk att yogan förenar så!
    Var man än är i världen kan man träna och bara befinna sig, hitta stimulans, nya vänner och samtala så här i bloggar.
    Coolt!

    SvaraRadera
  3. Blir det mörkt så pass tidigt där?! Här mårar det på. Dottern var i lördags och spela fotboll vilket resulterade i ett brutet lillfinger...Stackars, stackars liten!

    SvaraRadera
  4. Finns det något mysigare än mörker och tända ljus så säg?! Härligt med höst! Höst ja, hur många årstider har ni i Japan? Här räcker mina skolkunskaper inte till så jag får fråga magistern=D

    SvaraRadera
  5. Yogan öppnar många dörrar. Inte bara invändigt utan också utåt. Det gäller bara att våga ta klivetr genom dörren.

    Vid 18-tiden är det skymning och sen totalt svart, men värmen håller i sig. Sitter som bäst i mörkret på terassen med sommarskrud på.
    Krama din tappra fotbollstös och beröm henne över att hon hittat en krävande aktivitet. Även fotisproffsen drar på sig olika krämpor.

    Osaka har fyra årstider, med underbart
    vacker vår och höst samt plågsamt kall vinter respektive het sommar. Det kan vara svårt att
    tänka sig att Osaka skulle vara kallt, men med
    avsaknad centralvärme, vilket är standard, kan en vinterdag bli en riktig plåga.

    Känns visserligen lustigt att gå i sommarlinne den 2 september med termometern som visar 33 grader. Löven börjar småningom gulna och tappa livstråden för denna säsong.

    SvaraRadera