måndag 7 september 2009

Fusuma

Månstarka måndag. Ingen yogamorgon. Jag prioriterade gårkvällen till att krypa intill min älskade i soffan med ett glas Bowmore. Månen har erbjudit mig tillräckligt med energi för dagens aktiviteter.
Vid Yngstingens skola välkomnades vi av två morgonpigga kräftor. Excited fox class har fokus på animals. Inlärningen blir betydligt mer realistisk av att få nära kontakt med djuren istället för pappersvarianter. Lärarna bad om min yogahjälp eftersom de upplever att deras yogafortbildning var för ytlig. Nu får jag försöka boka in min man som fotograf innan lärarna ska yoga med eleverna på fredag. Vad roligt att få vara med på ett hörn och inspirera barnen med asanas. De har mjuka leder och kan vikas nästan hur som helst. Överrörlighet är förstås inte alla gånger till fördel inom yoga.
Äldstingen fick hem alfabetet. De enda skillnaderna jag kunde notera är q och siffran 8. De skrivs annorlunda i Finland. Annat är det med uttalet. Äldstingen sjunger igenom alfabetet och blandar svenska uttal omvartannat med de engelska. ei, bi, ci, di, e, f, g, h.... Övning ger färdighet. Från och med idag har Äldstingens klass 30 minuter japanska varje skoldag. Blir intressant att se vilken bokstavspotpurri hiragana ställer till med.
Jag har igen fått beundra japanernas konstnärliga talanger. För vårt hus i Finland planeras redan en grundligare renovering efter vår tid i Japan. Wc-stolarna ska utbytas till japansk bekvämlighet liksom badkar, frysen ska behändigt servera isbitar, riskokare ska inhandlas och inspiration för våra pardörrar, fusuma, fick jag här. (Mommo klicka på de understukna orden). Turligt är att döttrarnas mormor är en tusenkonstnär och får redan nu börja förbereda sig på en mera omfattande tapetsering hos oss. Utan henne skulle våra väggar vara prydda med gipsskivor och spacklade skruvhuvuden samt diverse tavlor för att dölja de värsta skavankerna.

4 kommentarer:

  1. Yoga i skolan för ungar, låter härligt, och att du ska hjälpa till med det. Vilken känsla!

    Blev också inspirerad av skjutdörrar, vi ska bygga om vårt sommarhus till vinterhus! Vad är det förspeciellt med wc-stolar och badkar i Japan?

    SvaraRadera
  2. Jag kunde nästan gissa att det kommer ett badkar till ert hus. Inne eller ute, eller både och?

    SvaraRadera
  3. Säkert intressant att få följa med flickornas språkutveckling! :) Lycka till med fotograferandet av asanas! Låter spännande med era renoveringsidéer! (Förresten, stora J saknar väl sitt övre streck här hos oss.)

    SvaraRadera
  4. Annika:Yogandet kommer snabbt att ge resultet för barnen. Inte bär de heller på aggressioner eller andra åkommor i den åldern. Full fart framåt.
    Vilket intressant projekt ni har framför er, lycka till!
    Wc-stolarna har uppvärmd sittring, armstöd med knapp för automatisk dusch, bidé och ljudeffekt.
    Badkaret fylls på automatiskt till önskad vattennivå och temperatur. Skulle vattnet bli kyligt under spastunden är det bara att trycka på uppvärmingsknappen och "värmebatteriet" är i gång. Dessutom kan man trycka på högtalarknappen för att få beställt en kall öl...bara någon annan finns i huset för att servera den.
    Cia: Badkar installeras i förstahand inomhus, sen ser vi hur vårt uteorangeriprojekt utvecklas. Vem skulle inte vela slappa ute i varmt vatten och mysa under stjärnorna en midvinterkväll. Samma storlek som ert spabad ryms dock inte.
    Sussu: Tackar och bockar för kommentaren. Turligen hjälpte dina proffsiga lärarögon att få mig att upptäcka J i tid innan jag tutar i fel sak åt Äldstingen.

    SvaraRadera