söndag 6 september 2009

Gul kiwi

Solmogna söndag. Vi åt frukost ute i vårt smultronställe och fick snabbt känslan att vara solmogna. 34 grader och solsken från en molnfri himmel. Det är så "konstigt" att denna årstid sitta lättklädd utomhus utan att frysa, betrakta sommarplantor som ännu inte blommat klart och märka hur svettdropparna trängs i pannan. Det är bara att luta sig bakåt på bänken och låta kroppen samla värmen som solen erbjuder. Inte enbart utvändigt utan även inombords.
Dagens ashtangapass var fartfyllt med svett, skratt, smidighet och styrka. Svetten börjar sippra genast de första solhälsningarna är i gång. Skratten kom från när jag hade utfört 25 andetag i ursasana (huvudstående) och skulle förflytta mig till att ha benen i 90 grader. Jag hann bara utföra positionen i fem andetag innan maglåset ville annat. Koncentrationen rubbades och det blev lite akrobatik innan jag landade på mattan sidledes. Smidigheten satt väl speciellt i marichyasanas D. Ujjayandningen hålls lugn även om kroppen slagit knut på sig själv. Styrkan fick sig rejäla utmaningar i vinyasans in- och uthopp. Mäktigt är det att efter utpluthih låta armstyrkan bära hela kroppen ut i vinyasa. Problemet är bara att "få upp knuten" efter att benen fastnat i lotus.
Hemma fick jag bekräftelse av brorsans framgång i halvmaraton. Grattis ännu en gång! Det är med stor beundran jag följer din kärlek för maraton. Vi önskar dig många fina träningspass innan maraton i New York kallar i november.
Döttrarna hade varit med min älskling på diverse shoppingsuppdrag. De hade bl.a. köpt hem en korg med gula kiwin. De var perfekt solmogna att gotta sig i. Dessa gula vitaminbomber är betydligt sötare än sina gröna kusiner.
Solen och månen slöt dagens yogacirkel. Solen spred värme och månen energi rakt in i våra hjärtan. Den underbaraste rödgula helmåne lyste in på oss medan vi stod och poppade pop-corn i kastrullen. Micro-popcorn har inte de tekniska japanerna ännu uppfunnit, eller så är det detektiverna som utförskat affärshyllorna för slarvigt. Gott var det i allafall.

Idag har jag varit tvungen att vidta säkrare åtgärder för kommentarer. Vänligen fortsätt att kommentera även om kommentarerna först dyker upp i rutan efter att jag "godkänt" dem. Beklagar att tryggheten rubbats.

5 kommentarer:

  1. Njut av sommarn! :) Igår på väg hem efter "mogonpasset" satt jag djupt försjunken i mina egna tankar och kunde konstatera att sommarn definitivt är slut. Björklöven börjar gulna och en del har sökt sig till marken. Tråkigt att sommarn är slut, men samtidigt skönt med mörka, mysiga kvällar. ;)
    Ha det bra "over there"! :)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Här hemma börjar det bli höst riktigt på allvar om man utgår från färgen på björkarnas löv. Idag plockade vi de sista körsbären från trädet och mommo kokade soppa på dem. Till vår förvåning smakade den precis som blåbärssoppa! Mommos medhavda rödvinbärssaft kommer oxå väl till pass såhär i hösttider då 3/4 av familjen är flunssiga =(

    SvaraRadera
  3. Gula kivin har jag aldrig hört talas om. De låter goda. Tänk va mycket härligt ni får pröva på. Njut av värmen!

    SvaraRadera
  4. Tack för ditt meddelande. Så härligt pass du verkar ha haft imorse.
    Häftigt att du och jag jobbat i samma positioner, jag menar sirsasanan, ( Vi ´har ju gjort samma program) Jag menar extra jobbat i en viss asana, du i Japan jag i södra Sverige.
    Gul kiwi är min favvo.
    Härlig yogavecka
    namaste

    SvaraRadera
  5. Lena: Rikedomen med fyra årstider är att naturen liksom människan får variation. Alla årstider tillför något positivt.

    Jannica: Vad mysigt att få mormors hemkokade bärsoppa. Vilken lyx! Vänta bara tills ni får skörd av äppelträd och hon får koka äppelsylt till er. Tur att en av er är "frisk" och har krafter för omsorg.

    Cia: Dina kivibuskar erbjuder säkerligen samma gulkiwi-sötma väl buskarna växer till sig.

    Anna: Vi yogar tillsammans även om halva jordklotet skiljer oss åt.

    SvaraRadera