torsdag 10 september 2009

Rosanzerusu

Tidspressade torsdag. I morse bar jag upp döttrarna i tur och ordning hängandes upp och ner för att sedan landa i soffan med en kullerbytta. Morgongymnastik för oss alla. Under frukosten har vi sällskap av Lilo och Stitch, Yngstingens favoriter. Deras utfärder får oss att skratta gott mellan tuggorna.
Innan jag klev in till min skola hade jag hunnit lasta in döttrarna till respektive skola och delta i ett Hem och skola-möte. För att sedan åka tillbakas för att strukturera upp våra målsättningar med Äldstingens lärare.
Dagens stoff var klockan och veckodagarna. Läraren är en stålfarfar, vi vet aldrig vad han hittar på. Idag fick vi roa oss med hans väggarmatur. För varje "timme" vi pluggade svängde pendeln till och hölls garanterat vakna. Dagens utmaning är att komma ihåg när jag ska använda slutändelsen -pun eller -fun. T.ex. gozen ni-ji yo-ju go-fun desu (2:45 pm) eller gogo ju-ji ni-ju-pun desu (10:20 am). Skrattsalva fick jag och min malaysiska medstuderande när vi hade muntliga övningar. Vi skulle berätta för varandra olika städers lokaltid. Nyoyoku, Bankoku och Rondon var orter vi förstod oss på. Vi stirrade på kartan i boken och var förundrade över vilken stad, Rasanzerusu är. Ja, men så klart är det L.A.
Jag slutar aldrig att förundras av japanernas ekologiska tänkande. Nu har en Osakarestaurang infört strängare ekoregler. Rabatt ges till kunder som tar med egna rispinnar och förvarar dem i restaurangen tills nästa besök. Således sparar restaurangen in 16 miljoner rispinnar om året, vilket motsvarar 13 trähus. Kunderna får också förvara sin egna whiskyflaska i baren. Naturligtvis tas allt ätbart tillvara av ekologiska produkter. Tempura kan göras på morotsblad, pickles av rättiksblad eller som ingrediens i hamburgarbiffar. Matoljan som oftast slängs med brännbart avfall insamlas vid restaurangen med rabatt som belöning för kunderna. Under ett år
samlades 20000 liter olja.
De varmaste kramar till min bror som ska få flyga söderut i några dagar framöver. Passa på att njut av nya bekantskaper, god mat, intressanta föreläsningar och framför allt träningspass i en vacker omgivning.

Along with your faith in yourself,
your spiritual teacher,
an open mind and some patience
-there is nothing that can hold you back
in evolvning towards your highest goals.

Ha det gött!

2 kommentarer:

  1. Tack för versen! Skönt med genomtänkt ekologiskt handlande.

    SvaraRadera
  2. Ekologiskt tänkande gynnar alla i långa loppet. Alexandra, hoppas att du får sått några ekofrön hos högsta ledningen.

    SvaraRadera