torsdag 3 september 2009

Aki-akane

Trollsländstorsdag. Min tidiga väckning fungerade så pass effektivt att hela familjen stod runt yogamattan 6.30 lagom tills andningsövningarna var utförda. Min man som stiger upp först i familjen brukar få frukosta i sin ensamhet. Inte idag. Han möttes av Yngstingen som efter 10 timmars sömn kom gåendes från sitt rum med Äldstingens urväxta rosa crocks. Hennes mission var att hitta "hickory dickory dock"-klockan hon tillverkat senaste vecka. Målinriktad från arla morgonstund. Före kl 7 sjöngs karaoke kidz av döttrarna så taket lyfte. Enligt det gamla japanska kalendersystemet inföll shosho den 23 augusti, en tid när sommarens hetta är bortglömd. I och med det förvann det nästintill öronbedövade surrandet av semii (syrsor). En av baggarna skrämde nästan livet ur döttrarna en dag när de förde ut skräppåsen. Mitt i trappan satt en syrsa och njöt av livet omedveten om skrämselhickan den 6 cm stora baggen spred.
Om semii sätter punkt för sommaren välkomnar aki-akane (trollsländan) hösten. Fram tills denna årstid har de hållits uppe i bergen. I och med att temperaturen sjunkit lite grann och det erbjuds svala vindar söker sig den röda trollsländan ner från bergen. Mest runt risfälten, men vi har bongat dem inte bara i lekparken utan lite varstans. I Japan förekommer 20 olika trollsländsarter. Något för en biolog att springa runt och söka om dagarna. Naturligtvis har japanerna skapat konst av "höstbringaren" i form av tvålar.



4 kommentarer:

  1. Så vackert det låter när du skriver att trollsländorna söker sig ner från bergen. Här är det ju tvärtom, vi har dom hos oss på sommaren. I vår trädgård brukar vi ha ganska många. De är vackrast på håll tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag har så obehag för syrsor samt kackerlackor.. Vet ej riktigt varför. Jag har så södern-sjuka, min nedräkning till Kreta ligger på 38 dagar. Det närmar sig! :) De ringde från sc i dag, jag har äntligen fått en passande tid till din bror. Hoppas verkligen han inte har nåt att "klaga på" . :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Kul att läsa vad ni har för er!
    Idag gjorde jag nåt jag trodde att jag aldrig skulle göra... Jag anmälde mig till MI-kursen "Introduktion till dynamsik yoga"... Jag måste ju kolla in vad det riktigt är "ni" håller på med... ;) Tyvärr passar det ena kurstillfället onödigt bra ihop med min arbetstid, men jag hoppas kunna lösa det på nåt sätt... Tänkte att det kanske kunde var dags att ta hand om sig själv också lite, inte bara "serva andra". :)

    Kramar till ER alla!

    Lena B & co

    SvaraRadera
  4. Annika: Trollsländorna är inte skygga för människorna och kommer t.o.m. och sitter på fingerspetsen och beundrar.

    Monica: Alla har vi fobier av något slag. Vilken tur att ni inte har kackerlackor och syrsor i buskarna. Vad skönt ni ska få det på Kreta när höststormarna invaderar på hemmaplan. Du är i trygga händer med brorsan. Var nöjd om han upptäcker något oförutspått i tid. Mina hål på näthinnan hann få laser innan bägge födslarna. Obehagligt, men bättre än att mista synen.
    Lena: Tack för att du gav mig glädjetårar idag! Jag är så stolt över ditt steg, att börja yoga. Det är en välinvesterad tid. Även om du har ett guldhjärta ska du få satsa på dig själv mellan föusrundorna, barnfostran och hushållandet. Till en början kanske du är skeptisk till andningen och rörelserna, men väl resultaten börjar kännas/synas vill du bara ha mer. Lisää, lisää, lisää...
    Alexandra: Varje dag är ett äventyr. Något nytt att lära. Roligt om vår vardag kan förgylla även er på andra sidan jordklotet.

    SvaraRadera