lördag 1 augusti 2009

Daifuku

Lata lördag. Innan resten av familjen gnuggat bort sömnskorven hade jag ställt mig och yoga. Solhälsningarna gav resultat i form av att molnen skingrade sig och vardagsrummet fylldes av solljus.
Vi hade virtuellt frukostsällskap. Med en bror som vakade med ugglorna i Finland gjorde vi tillsammans ett första steg för att hjälpa hans dröm att förverkligas. Vi håller tummarna att drömmen blir sann och du får vara med om en upplevelse som heter duga. Sänder dessa daifuku som är japanernas great rice lucky cake. Se här hur japanerna kan skapa ätbara konstverk.

Min älskade skapade även konstverk i köket i form av en chokladkaka. Denna gudomligt goda mumsbit har våra vänner från Franzéns delat med sig till oss. En tugga och du svävar bland molnen. Min älskade vet hur han ska uppvakta sina "flickor". Under dagen erbjöd han mig möjlighet att öva qigong i tystnad medan han tog döttrarna till affären. Jag älskar dig!
Dagens skratt fick magmusklerna att vara i hårdträning. Frisörer finns att hittas här som där, men att hitta en engelskspråkig är lite mera utmanande. Min man stack sig in till en uni-frisör och frågade om han pratar engelska, men icke. Frisören sade bara communicate och plockade fram olika hårmodeller. Vad frisören må ha tänkt fick vi naturligtvis inte veta. Jag kan bara tänka mig att han trots sin professionella kundbetjäning måste ha undrat vad en karl med 3 millimeters hårväxt behöver en frisör till. Knappast kunde han mellan raderna förstå att klippningen var ämnat mitt vildvuxna hår.
Hela familjen satt fastklistrade framför Skype medan vi hade en lång och trevlig pratstund med familjen från Franzén. Denna familj som bjudit oss på italienska godheter vid upprepade tillfällen finns även med oss i Osaka. 200 meter från huset vajar Italiens flaggor, liksom restaurangen endast 50 meter bort serverar även pastalandets läckerheter. Så med andra ord är vi grannar även här. Får i samma sväng sända gratulationer till grannarna på ana siido bärji. Hur kunde jag missa under avskedsfesten att ni har tillökning på kommande?! Jag hade tydligen bara Japan-flytten i skallen. Vilken glädje att få höra att ert hus kommer att fyllas med ljud av små fötter och joller. Vi sänder även daifuku till er som en lyckohälsning!
Första dagen i Osaka som jag fått vara förankrad på hemmaplan. Endast ut på terassen och på framsidans trappa har stegen tagit mig. Det bästa med lata lördag är att få ströva omkring som en katt och njuta av livet i lugn och ro.

3 kommentarer:

  1. Äntligen ett japanskt ord som går att uttala, daifuku. :-D
    Här har vi haft en paus från jordgubbarna och kört runt och tittat på djur idag.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Det var jätteroligt att se och höra er "live" idag.

    Vår dotter har pratat och frågat mycket om era döttrar idag efteråt.

    Hon försöker också förstå tidsskillnaden. Det är komplicerade frågor, typ "Om vi skriver mail ikväll, när läser de den i Japan då?".

    Hoppas ni löser nästa vardagliga problem med att hitta en frisör som går att kommunicera med. På den biten vill man ju inte att misstagen ska uppstå :-O

    Sköt om er!

    SvaraRadera
  3. Daifuk på bilden har jordgubbssmak. Det blir ännu smaskigare att sätta hela jordgubbar inuti innan smeten lindas runt. En tuggummikänsla infinner sig väl godbiten landat i munnen. Det finns en uppsjö av fyllningar att välja mellan.

    Det finns tre alternativ med min frisyr: raka bort allt (och inte ha bestyr om mornarna), låta det växa långt tills vi anländer till Finland (vilket frissan därborta är beredd på) eller att låta en "japansk-sax" forma en vild frisyr. Hoppas middagen med era gäster från NZ blev lyckad. Chokladkakan får man aldrig nog av.

    SvaraRadera