tisdag 25 augusti 2009

Nattvandring

Tjejiga tisdag. Sängrumba i natt. Tur att nattens sängbyten är härefter mer undantag än regel. Döttrarna sover alltid med mig i stora sängen när deras pappa är på sena möten. När min älskade kom hem flyttades döttrarna i sina egna sängar. Yngstingen vaknade mitt i natten och ville i vår säng. Jag blev klarvaken av hennes snarkande och kröp ner i hennes säng (160 cm). Äldstingen vaknade mot morgonkvisten och skulle bredvid mamma. Jaha, då låg vi bägge i Yngstingens säng och trängdes. När hon slocknat förflyttade jag mig tillbakas i vår stora, sköna säng. När Yngstingen vakande traskade hon till Äldstingens säng för att inse att den var tom. Konfunderat stod hon och tittade på varför storasyster sover i hennes säng?! När Yngstingen var i babystadiet och Äldstingen flyttat i eget rum konstaterade jag allt som oftast att vi kunde installera en webkamera för att dokumentera våra livliga nätter som småbarnsföräldrar. Inte för vakande barn (det undgick vi tack och lov) utan för att alla konsekvent skulle sova i sina egna sängar.
Nog om sovhistorier.
Äldstingen hade ledig dag i och med att Summer school tog slut igår. Vi hade tjejdag och mina studier förflyttades tills kvällskvisten. Yngstingen som klarat inskolningen galant traskade stolt in till klassen. Första dagen som hon lämnades ensam utan storasyster. Summa summarum: Hon kan stå på egna ben.
Yngstingens klass har skördat grönsaker på gården (som är uppe på ett köpcenters tak). Majs, morötter, grönpeppar, äggplantor, tomater, gurkor, okra och shiso (liknar brännässelblad). Jag diggar skolans princip att lära barnen värna om naturen, så frön för att sen upptäck vad som växer och hur det slutligen smakar. Minns under mitt första lärarår i huvudstadsregionen. Blev helt paff när en 8-åring frågade varifrån mjölken kommer och klasskamraten solklart svarade: från affären. Likaså fick jag förfrågan av en storstadskolleg om jag visste hur man sår potatis? Till en början trodde jag att lärarkollegan drev med mig, men hennes kroppsspråk visade annat.
Äldstingens önskelista för dagen var lång. Hon trodde säkert att vi skulle hämta hem lillasyster till natten. Vi började med att fara och simma för att sedan mätta våra hungriga magar vid Mosburger. Äldstingen sken i kapp med solen medan hon tuggade i sig franskisarna, hamburgaren och slurpade i sig cokis. Jag provsmakade en ny fyllning i rishamburgaren; noriblad med teriyakigrönsaker. Gott!
Klicka på bilden i vänstra hörnet för att kunna få se texten bättre. Min bilvardag i miljonstaden med två döttrar som instruerar sin mamma att köra.

2 kommentarer:

  1. Sängrumba ja.... Låter ALLTFÖR bekant! Vi fnissade ikapp med T då vi läste om er natt =D
    Duktigt yngsting!!! Stoora damen!
    Nejmen va häftigt med grönsaksodling högt uppe bland molnen!

    SvaraRadera
  2. Man lär sig minsann uppskatta en god natts sömn med småbarn i huset.

    SvaraRadera