torsdag 27 augusti 2009

Skolstart


Tudelade torsdag. Yogaenergin var i full fart även om det endast reserverats 20 minuter av morgonschemat. Ovanligt nog fick jag väcka bägge döttrarna. Yngstingen drog täcket över huvudet medan Äldstingen ställde sig från vågrät till lodrät på en bråkdelssekund. Undras om mina magiska ord, du ska till skolan, har samma inverkan om fem år?! Kanske om läraren heter Danyl Johnson från talentshow.
Den första skoldagen var endast tre timmar och med halva klassens elever. I morgon är det de återstånde klasskompisarnas tur att bekanta sig med läraren och skolomgivningen. På måndag förenas klassens elever. Äldstingens spontana reaktion vid hämtningen var att gymnastik var skoj. De hade använt ballonger till att öva volleybollservar, fotbollsavspark och dribbling med skallen. Inget annat avslöjades och trots min nyfikenhet lät jag egna intresset svalna. Engelska ord ventilerade hon dock. Allt från sleeping och happy till two together. Inte hade jag i min vildaste fantasi trott att döttrarna lär sig engelska som andra språk, japanska som tredje och slutligen finska som fjärde. Yngstingen konstaterade från baksätet på vägen till hennes skola: mamma jag kan inte prata finska, men jag kan prata engelska. Finskaintresset har de tack vare kusinerna och kompisarna i Finland. I detta nu är det inte aktuellt att ens införa finskaduschar endast finskspråkiga sagoböcker och dvd erbjuds.
Glad är jag för namnvalen av våra döttrar. Hittills har ingen nationalitet haft svårt att begripa sig på varken stavningen eller uttalet. Fick ett gott leende igår när ponnysvanspappan från Australien skulle öva sig uttala namnen på sin dotters blivande klasskamrater. Själv har jag svårigheter om det är frågan om japanska flick- eller pojknamn. Det frågetecknet rätar ut sig väl jag ser alla barnen framför mig. Harry och Janet kan jag i allafall identifiera utan att ha sett dem.
Vad jag har förstått av kvällstidningarna från norden är det hysteri efter desinficeringsmedel. I döttrarnas skolor har inte annat nämnts än att please desinfect your hands befor entering school. För att komma in till Yngstingens skola måste jag bära ID och knacka in en kod för att få upp dörren. Äldstingens skoldörr är öppen på mornarna med rektorn som tar emot eleverna. På eftermiddagen måste vi föräldrar ta en annan ingång via en säkerhetsvakt och förklara vem som ska hämtas.
Min ekovän känner till min svaghet och har hjälpt mig. En internetlänk och livet leker. Jag är en stor beundrare av Salatut elämät. Detta scenario inleddes under första graviditets sjukskrivning. Vad gör man om dagarna när kroppen ska hållas vågrät? Stickar, virkar och broderar tills axlarna slår knut på sig för att sen tittar på tv. Dagsrepriserna av Salkkarit förtrollade mig till den milda grad att efter förlossningen var jag beroende av serien. Nu 6,5 år senare kan jag följa med vännerna på Pihlajakatu 23 via internet från Japan. Tacksamt!
Dagens bilder gör mig glad. Lite här som där lyckas japanerna bjuda mig på leenden. De små detaljerna som gör vardagen fantastisk. Idag överväldigades jag av dessa vackra konstverk på gatan. Mönster av gatstenar är fint, men genom att plocka in ögonfallande konstverk ger den extra kryddan på promenadslingan.

Denna länk bollar jag tillbakas till min trädgårdsintresserade ekovän.

3 kommentarer:

  1. Såna där gatustenar skulle jag gärna ha i min trädgård. Tänk vad japanerna kan göra med blommor(och allt annat). 4 hektar med blommor i olika färger, det var inte illa det.
    Hoppas äldstingen trivs bra i sin nya skola. :-)

    SvaraRadera
  2. Tänk vad fascinerande det måste vara att som mamma och pappa få ta del av döttrarnas inlärning av två nya språk!! Kan tror att smilbanden är i "tät användning" när nya ord uttalas varje dag!! Megahäftigt!!
    Själv har jag aldrig följt med Salkkarit men för tillfället står dumburken på varje kväll i tre månader framöver då finska Big Brother började igår kväll. Männsikorna där är ju bara sååå.... att det är ett måste att titta =D
    Jag vill också ha sådana där gatstenar till vår trädgård!

    SvaraRadera
  3. Konst det är något som denna befolkning förstår sig på, i mindre som större skala. Med din trädgård och allehanda växter fick du hoppeligen extra inspiration till nästa säsong. Även om du har 4 hektar så kanske det går att börja lite småskaligare.
    Skolstarten krävde lite darrläpp, men ordnade sig så fort jag lämnade klassrummet.
    Språkintresserad som jag är erbjuder mig många lärorika stunder. Nu finns det underlag för doktorsavhandling. Det underbara med barn är att de inte är "förstörda" av grammatik och fördomar.
    Det goda med tv är att det finns något för alla, stora som små.

    SvaraRadera