tisdag 11 augusti 2009

4-vuotias palomies

Tidlösa tisdag. Sydämelliset onnittelut 4-vuotiaalle kummipojallemme! Huomasin toissapäiväna että kaivoskannessa oli sinun lempikuvasi, paloauto. Tänään saat leikkiä omalla paloautolla, onneksi olkoon. Kiva kun saimme myös laulaa syntymäpäivälaulun sinulle puhelimitse. Muista syödä paljon kakkua!
Morgonyoga uppfyller sin funktion som bäst. Magen är tom, sinnet är lugnt och energin räcker till dagens alla aktiviteter. Mitt låga blodtryck gjorde sig påmind under morgonens första solhälsningar. Andningen bestämmer allt. Genom att ha en kraftigt ujjayandning på rätt ställe svartnade inte mina ögon väl jag ställde mig lodrät.
Med döttrarna cyklade vi in till närmaste köpcentrum. Terrängen vi tar oss igenom har upp- och nerförsbackar. Branta och lååångsamt sluttande backar. Medan jag stånkar och stönar mig fram trampar 6-åringen obehindrat. Mamma varför stannar du? kan hon kommentera med jämna mellanrum. Då lyfter jag ändå på hatten åt de höggravida som tar sig fram i denna temperatur och längs med dessa kullar. De som väljer att springa får minsann ett omväxlande träningsintervall.
Väl framme vid köpcentrets hiss fick jag svälja mina åsikter om att japanerna har en skral engelska. Vi klev tillsammans i hissen med en japansk farbror likt den sensej karate-kid hade. Han frågade med klingande och tydlig engelska: are you going up? Min förstumning gjorde att jag svarade på japanska. Visst syns det att vi inte är infödingar, men dagligen bemöts vi inte med förståelig engelska. Uppe vid rokkai (sjätte våningen) befallde han artigt: after you och gick sen iväg gnolande och knäppte takten med fingrarna. Inte undran att karate-kid hade framgång!
Hemma väntade post till döttrarna. Intressant att få kallelse till tandläkargranskning. Ja, speciellt när kliniken är på andra sidan jordklotet. Visst har jag avbokat tandläkarbesök förut med då för att ändra datum. Denna gång gick samtalet ut på att bekräfta att vi är förhindrade p.g.a. avståndet. Oj då, det är nog bäst att vi avbokar tiderna, fick jag till svar.
Till er alla som hört av er p.g.a. naturens krafter som dragit fram de senaste dygnen: Vi mår bra. Det har regnat kraftigt, men varken jordbävningar eller tyfoner har vi berörts av. Ännu.

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte genast på er då jag läste om naturens framfart där borta... Hoppas att ni skall slippa undan allt elände som vädret kan ställa till med!

    SvaraRadera