måndag 31 augusti 2009

6-vuotias merirosvo


Mångsysslade måndag. Tänään suomessa täyttää 6-vuotias merirosvo. Miekkaonnitteluja serkuiltasi Japanista. Kivaa kun saimme yhteyttä syntymäpäivää viettäneelle eskarilaiselle. Lähetämme sinulle kuvia taitavista Japaninmiekkailijoista. Täälläpäin niitä kutsutaan sanalla ninja ja samurai. Iskäsi saa kertoa enemmän näistä mieheistä iltasaduksi.
I morse utbrast Äldstingen när hon såg mig yoga: mamma varför gör du så där? Hon har nämligen inte sett mig utföra hathayogans solhälsning tidigare. Skoldagen inleddes med ett leende och med en "stick-iväg-mamma"-blick. Desto djupare avslöjanden har inte kommenterats, men hon räknade på japanska under hemvägen så jag antar att de haft sin första lektion i japanska. Simning kommer hon att ha 50 minuter varannan dag i sex veckor framkom däremot i newsletter. Lärarna är lyckligt lottade, liksom eleverna, att ha egen skolsimhall. Ingen extratid i transporter. På fredag bör vi bägge föräldrar infinna oss på back to school night. Nu söks febrilt en barnvakt som pratar engelska. Skypebarnpassning går inte riktigt att förlita sig på. Äldstingen sade stolt att hon stannar ensam hemma med lillasyster. Undras hur snabbt vi skulle ha socialen knackandes på ytterdörren?
Döttrarna var i full gång på eftermiddagen med docklek. Hela soffan fylldes av deras gosingar som bäddades ner i gardinsresterna. Inredningen ändrades minsann av att få gardiner. Min älsklings kommentar: är detta samma vardagsrum?
Till middag serverades tempura. Japanerna äter minsann sushi, men även tempura. Friterade räkor, fiskar, kyckling o.s.v. (Min älskade har t.o.m. serverats tempura med fisksperma under en affärsmiddag). Friteringen har den positiva effekten att maten steriliseras och står sig bättre i värmen. Oftast är "köttet" inrullat i brödsmulor. Jag valde att följa Tokyovännens recept. Kycklingen doppas i sojamjölk, ingefärajuice, potatismjöl för att sen bada i solrosolja. Turligen existerar ingen salmonella i detta land. I morgon står sig döttrarnas lunchboxar utan att jag behöver oroa mig för matförgiftning. Yngstingen, vår mjölkfantast, envisas med att ha mjölk med sig. Jag förverkligar hennes önskan genom att använda en mugg med lock. Inuti sätter jag ett antal isbitar innan mjölken hälls i. Även om lunchboxen förvaras i en kylväska hålls mjölken kall tills lunchen. Vi har även testat mjölktrip, men de drack hon inte eftersom de hade "fel" smak. Är man kräsen så är man.
Idag har jag varit extra stolt över att vara finländare eller jag är fi-fi-fi-finlandssvensk. Kimi Räikkönens formulainsats var mer än välkommen. Hoppas vi får se honom köra hela slutsäsongen utan bilkrångel, speciellt i Suzuka. Vid Äldstingens skola fick jag beröm över att vi finländare pratar bra engelska. Jag kunde inte annat än hålla med och skryta med att vi har en hög skolstandard och goda förebilder. Majoriteten av finlandssvenskarna upplever engelskan som lättinlärt språk jämfört med finskan. Det engelska uttalet vållar problem bland finnarna, men pakkoruotsi ligger nog många våningar under som skolämne. Summa summarum: english is fun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar