fredag 7 augusti 2009

Sockervaddsmoln

Föräldrarmött fredag. Temperaturen håller sig redan från arla morgonstund över 30-gradersstrecket. Luftfuktigheten rör sig mellan 50-95%. Regndropparna är fastklistrade inne i molnen. Häromkvällen kunde jag knappt urskilja bergens konturer från de svarta moln som hängde tunga. Det är helt uppenbart att regnet bör komma ner med dunder och brak för att det ska ha någon funktion i dessa trakter. Dropparna skulle annars hinna avdunsta innan de nått marken och växterna.
Beundrande satt jag på föräldrarmöte vid Yngstingens internationella dagis och lyssnade till presentationen. Skolans röda linje, allt från teman, scheman, läromedel, målsättningar och pedagogik. Föräldrarnas närvaro var förstummande en fredag förmiddag. Flere pappor fanns dessutom bland åhörarskaran. Presentationen utfördes på japanska med mig som enda engelsktalande förälder. Jag fick tution av den kanada-japanske ägaren. Hans assistens redogjorde att de i september kommer att introducera yoga i undervisningen genomgående med start från nurseryclass till grade 9. Jag kunde ha ställt mig upp och applåderat, men visste inte hur kutymen är i en samling med japaner som väljer att låta sina barn influeras av ett kanadensiskt tankesystem. Jag valde att sitta stilla och låta glädjen spridas inombords. Yes, yoga från barnsben. Nu får Yngstingen inte bara yogastimulans hemma utan även i dagis. Jag visade i alla fall min tacksamhet till Toddlergruppens lärare.
Äldstingen har hela veckan laborerat med animalwords genom att sjunga, leka, spela, rita, klippa och skriva. Yngstingen har knådat i slem (kokat på vatten och majsstärkelse) och visat stadsborna hur man leker med lera, allt för att stimulera motoriken och sinnen. Veckans bokstav har varit q, en upp-och-ner variant av förra veckans p. Inövade q-ord har varit: queen, quail och quill. Q som är den procentuellt minst använda bokstaven, men ack så finurliga. De mest använda bokstäverna är E, A och R inlärs naturligtvis allra först. Yngstingen som klev in denna tid på året har fått börja från slutkanten. Att de redan i Toddlergruppen får en utvecklingsutvärdering är fenomenalt utöver att lärarna därtill dagligen ger feedback.
12:34:56, 7/8-09 den magiska tiden för att drömmar ska förverkligas. När klockslaget skedde satt jag i tåget och var fångad av munkmeditation. Må drömmar uppfyllas för alla som tagit detta klockslag på fullaste allvar. Att ha sifferkoden 0-9 presenterad skapar en viss spänning i luften även om det så bara sker för en sekund.
Molnen på himlen förvandlades till ljuvligt rosafärgade sockervaddsmoln lagom tills min älskade anlände hem. Naturen ger oss dagligen så mycka vackra konstverk att betrakta. Det gäller bara att fånga nuet och njuta. Min älskade hann senare under kvällen fånga fullmånens ljusa sken från den knallsvarta himlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar