söndag 2 augusti 2009

Hurra x 6

Skönsjungande söndag. I morse var det Äldstingens tur att vakna till födelsedagssång. Hurrandes hissades hon detta år sex gånger upp i taket. Eller 12 eftersom bägge föräldrarna skulle hurra. Av tyngden och längden inser vi hur utvecklingen går fram på ett år. Flygfärden blir allt kortare. Det kan förstås även bero på att föräldrarna blir svagare med åren.
Förmiddagen gick åt till presentjakt, att blåsa upp ballonger i regnbågens alla färger och laga gräddtårtan. Medan lillasyster satt och plockade i sig marshmallows i raketfart försökte 6-åringen febrilt balansera ut de återstående på grädden. Strösslet vi lyckdes hitta hade en sprakande effekt. Det blev en explosiv tårta, som Äldstingen fick garnera precis enligt eget önskemål. En god sådan meddelade tårtätarna, även om jag själv fick hålla mig till allergivänliga chokladkakan.
Jag smet iväg från födelsedagsfirandet till ashtangayogan. Balansen var inte den bästa eftersom hormonerna strider inombords. Detta yogapass lyckades mina ögon landa på grannens rygg som stod och svettades i kapp med mig. Yogin framför mig gjorde starka vinyasahopp med sina manliga armmuskler. Yoginin bredvid utför vinyasahoppen med raka ben. Det är sporrande att få yoga tillsammans med duktiga yoginis. Hittills har jag endast beskådat avancerade asanas via you tube. Nu har jag möjlighet att uppleva dem live.
Familjen åkte till centralaste Osaka och trängas med japanerna. Födelsedagsbarnet önskade sig shabu-shabu. Sagt och gjort. Vi fick äta det möraste möra nötkött tillsammans med grönsaker och ris. Här presenteras maträtten i korthet. Denna maträtt har döttrarna lärt sig äta hemma i Finland med god aptit. Med mätta magar traskade vi genom tre leksaksaffärer innan födelsedagsbarnet hittade en rosa Hello Kitty hiragana klaviatur. Nu får stor som liten testa sina hiraganakunskaper till pianotangenternas ljud med bildtavlan som assistent.
Hemma väntade telefonstockning av ivriga gratulanter från andra sidan jordklotet.


Hjärtliga gratulationer till min rosavän som fyller "lika många år" som Äldstingen!
Gratulationskramar sänds till min fadder, som trivs med livet vid sommarstugan.
Att åldras är som att bestiga ett berg, man blir mera andfådd men får en bättre utsikt.
Hoppas ni fått ha en underbart skön födelsedag i solens sken!

4 kommentarer:

  1. Jag tackar så mycket för gratulationerna och sänder en STOOOR grattiskram till äldstingen!!! Också övriga familjen gratulerar så hjärtligt =D

    SvaraRadera
  2. Det är nog en födelsedag hon kommer att komma ihåg! =) 6 år, stora damen! HA det bra och sköt om er!

    SvaraRadera
  3. Dottern grattar sin kompis från mammabarngruppen. Tiden går, tiden går... /Malin

    SvaraRadera
  4. Äldstingen tycker att det är så speciellt att få fylla på exakt samma dag som dig. Ni har ett unikt födelsedagsförhållande.

    Tack! Vad roligt att mammabarngruppen hålls samlad trots att familjerna har under åren separerats genom Sverigeflytt, Burmavistelse och nu Japaninstallation. Våra små knyten som sugit sig fast i brösten börjar hitta sina egna vägar att vandra...med föräldrarna tätt efter.

    SvaraRadera