tisdag 15 december 2009

Språklig rikedom

Tolkade tisdag.

Denna dag tangerar till stor del om bristande språkkunskaper. Jag besökte posten. Inte en endaste av de anställda kunde prata eller ännu mindre förstå sig på engelska. I händerna hade jag väskor med julklappar som skulle sändas iväg till jultomten.

Min kunskap om japanska ord relaterat till posten är tegami (kuvert) och kitte (frimärke). Med två ord kommer man långt konstaterade jag. Postbiträden rabblade på japanska och jag begrep måhända var femte ord. Julklapparna sändes iväg efter diverse ifyllda blanketter. Önskar att rätt paket landar i rätt famn.

Själv fick jag ta emot en julgåva idag, inte inpaketerad, downloadad. David Newman och hans fru Mira, höll Bhaktiyoga workshop i höst, önskade God Jul genom att sända Sweet Ram Hanuman Chalisa.

Om mornarna har jag tre flickor med i bilen. Vid middag satt tre hungriga töser och åt i kapp. "Storasyster" har en positiv inverkan på mina döttrars annars utdragna matvanor. Jorgubbskalaserande efterrätt satt bra innan lekandet fortsatte. Vår "adopterade" 9-åriga japanska tös diggar denna musik. Ikväll kunde hon hjälpa oss med de japanska tecknen.

Äldstingen hade hem en bildserie från japanska lektionen. Vi vuxna försökte lösa hiraganatecknen. Den simplaste var pojkens namn, Momotaro, som inte krävde någon översättning. En översättning av hela berättelsen skulle ha inneburit nattarbete. Blixtsnabbt läste grannflickan upp berättelsen på japanska och översätter den till engelska.

Nu begriper jag som lärare i finska vilket dilemma en del starkt svenskspråkiga familjer kan ha vid läxläsningen. Att inte behärska ett språk är ett stort handikapp.

Till min guldvän som ringde i kväll vill jag sända denna länk. Jag är glad över att kunna prata om allt med dig. Nu har vi dessutom ett nytt gemensammt intresse: yoga. Detta citat kanske är den rätta pusselbiten.

You block your dreams
when you allow your fear
to grow bigger than your faith.

-Mary Manin Morrissey

2 kommentarer:

  1. Tusen tack Sue! :)
    Er adopterade dotters favoritmusik måste vara japanernas svar på Hannah Montana! Stor idol hemma hos oss.

    *KRAM* "Guldvännen" :)

    SvaraRadera