torsdag 17 december 2009

Winter Assembly

Tema torsdag.

Äldstingens skola har idag haft Winter Assembly. Eleverna tillhör olika religioner därav blev det en fokusering på julsånger.

Temat för festen var personer som inte har råd att fira. Eleverna ombars bära röda eller vita plagg, istället för att spendera pengar på festkläder En symbolisk gest för att visa omsorg till de hemlösa. En liten slant på 100 yen donerade varje elev. En kommande investering i hygienartiklar. Denna vecka har vi familjer samlat in filtar och kuddar till uteliggarna.


Tösen från Grade 1 invigde festligheten genom att berätta hur hennes familj firar Hanukkha.

Därefter fylldes scenen av sånguppträdanden. Eleverna turades om att spela med hela köret: flygel, trummor, rytminstrument, blockflöjt, xylofoner m.m. De sjöng i stämmor, solo, tonika-do och i kanon.

Ingen tvekan om att musikläraren har doktorerat. Rätt person på rätt plats.



Lärarna bjöd på julspex. Tusenkonstnärerna besitter många hemliga talanger.











Äldstingens klass hade Potluck.

Vi föräldrar hade tagit med maträtter som bildade en komplett lunch. Koreanska köttbullar, indisk teriyaki kyckling, malaysisk lasagne, japansk o-nigiri o.s.v.

Närmast skolans Old grand lady, nihongo-sensei, har varit med från skolstarten. Nästa år blir det 20-årsjubileum.




En Muchidelikatess.
Klibbigt muchiris, russin, dadlar, pinjenötter, farinsocker och kastanj.
God-godare-godast.










Anyone up for dessert?!













Christmas activity;

O Christmas Tree! O Christmas Tree!
Thy leaves are so unchanging;
O Christmas Tree! O Christmas Tree!
Thy leaves are so unchanging;
Not only green when summer's here,
But also when 'tis cold and drear.
O Christmas Tree! O Christmas Tree!
Thy leaves are so unchanging!




Diamonds are a girls best friend.

Varje småtjejs diamanter, paljetter i alla tänkbara färger.











Nutidens glittrande version av Betlehemsstjärnan.












En fartfylld dag har nått sin ända. Nästan. Krokodiltårarna rann nerför Äldstingens kinder. Varför? Jag vet inte vad jag ska önska av jultomten, sade hon. Dessutom har grannflickan berättat att Santa Claus kommer på natten, vilket gjort Äldstingen konfunderad. Hmm. Vi har lite tankearbete framför oss.

2 kommentarer:

  1. De har så skönt tänkande i skolorna i Japan. Jag blir glad när jag läser!

    Vad bidrog du med från Finland bland läckerheterna?

    SvaraRadera
  2. Min lott föll på FRUKTER: ananas och inhemska mandariner (inga citrusallergiker).
    Pepparkakor hade jag serverat om jag hade fått kex-lotten.
    Lussekatter ifall jag hade dragit lotten BULLAR.

    SvaraRadera