tisdag 22 december 2009

Ihopklämd julgran

Tomte tisdag.

Idag har vi skaffat julgran.
Julgransgrön.
Långa barr.
Täta kvistar.
Symmetrisk.
Rak stam.
Kraftig topp.
Konstgjord.
150 cm hög.
Med en wunderbaum skulle barrdoften spridas i hela kvarteret.

Döttrarna sjöng för full hals Jingel bells i bilen och kramade hårt om deras nya barriga julspridare.
Deras iver var utan sitt like. Yngstingen hann inte ens ta av sig ytterkläderna innan första julgransdekorationen träddes på den lägsta kvisten. Innan jag hann blinka stod en vinglande gran inlindad med julgransglitter liksom en egyptisk mumie. Granen såg ut att klämma fram orden: Jag kvävs!

Nytt för i år är att vi har en konstgjord gran. Alla tidigare år har Äldstingen varit med till skogs och huggit ner julgranen. Härborta finns ingen

granskog. IKEAs äkta julgranar hittade sina ägare snabbare än snabbt. Vi fick ty oss till den nästan-äkta-granen.

Det som döttrarna naturligtvis inte kunde förstå var att kvistarna skulle vikas utåt från stammen och barren behövde en uppluckring.

Där tog min julgransinsats slut. Istället fick jag stå i hörnet och skratta åt mina tomtar. Äldstingen som organisatör och Yngstingen som assistent. Om granen är symmetrisk så blev dekorationerna desto mera assymmetriskt

placerade. Det är inte det viktiga. Tomtetösernas ögon glittrade i kapp med julgransbollarna. Framledes kan de satsa på att extraknäcka som julgransdekoratörer. Aldrig tidigare har jag sett en julgran kläs i denna takt. Motivationen var det ingen tvekan om. Säkerligen kommer granen att kläs om ett antal gånger innan helgen är förbi.

Placeringen är allt annat än traditionell. Nu står julgranen intill Äldstingens säng. Gissar att jag hittar henne i morgonbitti liggandes under granen.

Om Äldstingen häromkvällen fällde krokodiltårar så kommer hon i kväll att somna med det bredaste leendet på läpparna.


Nu har vi ljus här i vårt hus,
julen är kommen, hopp fa-ra-la-la!
Barnen i ring dansa omkring, dansa omkring.
Granen står så grön och grann i stugan,
granen står så grön och grann i stugan.
Tra-la-la-la-la, tra-la-la-la-la, tra-la-la-la-la - la-la.

2 kommentarer:

  1. vilken fin gran :)
    ni får ha en riktigt underbar jul i japan :) jag skulle också vilja bo där, här har vi en massa snö, har ni snö?

    take care! kramar

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Ingen snö. Som kallaste temperatur har vi haft +2.

    SvaraRadera