måndag 14 december 2009

Adventstid

Megaljusa måndag.

Adventstid -på det norra halvklotet är det årets mörkaste tid och många fönster dekoreras med en adventsljusstake. Betydelsen av advent, ankomst, förknippas lätt med en tid av väntan. Barnen väntar på sina julklappar och en stor del av den vuxna befolkningen väntar på ljuset. Att dagarna ska få flera soltimmar.

Stewe Gårdares sångtext får en helt annan betydelse för oss nordbor, bosatta på andra sidan jorklotet.

Vi tänder ett ljus i advent,
det värmer den som frusen är.
Vi tänder ett ljus i advent,
det sprider ljus i vårt mörker här....

Normalt förknippar vi advent med tiden när vi sitter framför brasan och dricker varm glögg samt njuter av konfekter. Nu hänger kroppen inte med de nya adventsintrycken.
-6:30 skiner dagsljuset in på blommorna i vasen och himlen är blåaste blå.
-Prästkragar, penseér, tusensköna och prydnadskål tittar glatt fram ur rabatten. -Adventsljusstakar lyser med sin frånvaro.
-Då och då kan julmusik höras, men oftast hemma när Yngstingen fungerar som DJ på Youtube. -Döttrarna har inte ens skrivit önskelistor till jultomten.
-Mild dagstemperatur (+15) håller vinterskorna i skåpet liksom den tjockaste vinterjackan.
-Först kl 17 är det mörkt. Då sprids ett underbart sken runt doftljusen i vårt hem. Idag fick vi en ny juldoft. En hel kartong fylld med Farmors pepparkakor. Tack!
-Jag klarar mig med 8 timmars nattsömn. (Normal vintersömn i Finland har varit 10 h för att inte bli en vandrande zombie).

Glad är jag att få uppleva en annorlunda advent. Utföra morgonyogan i dagsljus och meditera till ljudet av fågelkvitter. Öppna balkongdörren och ta emot solens energigivande strålar.

Min Rosa vän hade i gårdagens telefonsamtal ett bra förslag. Vi kunde placera julgranar på terassen. En plats för mig att meditera i en finländsk skog. Det skulle minsann vara något annorlunda än de traditionella Bonsaiträden som pryder husknutarna. Nu är det bara att invänta julrea på plastgranarna...

2 kommentarer:

  1. Nej vad häftigt med yoga i fullt dagsljus så tidigt på morgonen! Och jag kan ju inte annat än säga att jag avundas dina 8 timmars nätter. Jag kör med dedär 10 nu ;) och är nästan en zombie ändå, skratt.

    Idag är det kalltkallt här, kring -20! Skönt med eld i spisen och mysigt med fladdrande värmeljus. Jo, det är okej - och inte så många dagar kvar nu tills det vänder!

    Kram vännen!

    SvaraRadera
  2. Jag har berättat om den finländska köldknäppen härborta för förstummade och förbryllade ansikten. Äldstingens rektor däremot ryggade inte tillbakas ett dugg. "Hemma" är det idag -40, svarade den kanadensfödde karl.

    Mys vidare framför brasan!

    SvaraRadera