måndag 7 december 2009

Julklappsjakt

Mångklackade måndag.

Dagen har förlöpt på stående fot. Bland ljud av klackskor har jag julhandlat tillsammans med mamma. Osakas handelsstråk, affär på affär nonstop i 2,3 km, underlättar julklappsjakten.

Mina medyoginis anländer till shalan i högklackat. Detta skodon använder japanskorna till vardags i alla tänkbara former, färger och klackhöjder. Min älskade har mestadels trott att jag driver med honom angående deras Adidas-klackskor. Upp till bevis. I skoaffärer stod ett par högklackade sportskor och väntade på att bli tagna ut på promenad. Inte av mig. Högklackat kliver jag i endast till fest.

Till döttrarna inhandlades de urtjusigaste vinterboots. Yngstingen fick svarta medan äldstingen kommer att få promenera omkring i bruna boots.

Den manlige yngligen som stod i kassan blev missförstådd. Jag uttryckte mig på japanska att barnskorna är gulliga. Jag! utbrast japanen och blev generad.





En skolklass mötte vi längs med shoppingstreeten. De vandrade vidare i sina skoluniformer och munskydd.











Posteljonen förmedlade idag ett paket från Finland. Vår stålfaster har stickat vantar i tre storlekar, stor-större-störst.












I kväll fick mormor prova på Teppanyaki. Vårt grillbord fylldes av bläckfiskar, majs, nötkött och räkor. Sist men inte minst, japanernas motsvarighet till pizza, Okonomiyaki. En "europeisk" normalpizza kan inköpas för c. 14 euro härborta. Okonomiyaki fås för hälften av den summan.

2 kommentarer:

  1. Vilken omöjlig kombination - klackar och sportsko! Kan knappt ha högklackat till fest ens längre...men det är snyggt ibland! Må gott!

    SvaraRadera
  2. Klackskor är vackert, men japanskornas fötter vittnar om att de inte mår bra. Skavsår, liktår och förhårdnader. Ska man vara fin, får man lida pin.

    SvaraRadera