torsdag 5 augusti 2010

Fyrbent förökning

Turtle torsdag.
Så har den dagen infallit när vår familj fått förökning i form av fyrbenta krabater.

Födelsedagspengarna har döttrarna investerat i levande varelser. Huset vi hyr tillåter inte oss att äga hund. Döttrarnas längtan att få krama och sköta om en hundvalp (läs FRANSK BULLDOG) har tillsvidare ersatts med surrogat -i mindre format.

Äldstingen har blivit stolt ägare till hamstern BAKAMAKA. När vi väl har två sovande döttrar som inte stör föräldrarnas nattsömn. DÅ. Då är det dags för nya nattvak med en nattpigg hamster.

Eftersom jag inte kunde tyda affärens skyltar fick jag fråga expediten om den vit-svartprickiga krabaten är en hamster. Jag har levt i den tron att det endast finns gyllenbruna hamstrar. Förväxlingen blev inte mer befäst när det i de närliggade lådorna bodde ekorrar, möss och andra svarta, bruna och vita råttdjur.

Färden hem från djuraffären var allt annat än lugn. Hur smart är det att packa in ett gnagdjur i en paffkartong? Svaret är: kaotiskt! Halvvägs hem längs med den 4-filade livligt trafikerade vägen hade hamstern gnagat sig ut ur paffboxen och började antasta plastpåsen som följde med. Gulps! Jag såg redan synen av en vit lurvboll springa iväg i ilfart mellan mängder av bilhjul.

Som mamma, med ett visst obehag för råttdjur, fick jag svälja stort. Med en olycklig 7-åring kunde jag inte annat än tömma matkartongen och med darrande fingrar peta över hamstern i den tillfälliga lådan medan bilarnas vinande sus drog förbi våra fötter. Hamstern skjutsades hem i ilfart hängades på Äldstingens sparkcykel.

Inte nog med detta. Under kvällens uppvisningen hos grannbarnen skulle hamstern visa att det även går att ta en rejäl tugga av pappas pekfinger. Aj! Turligen finns inte rabies i Japan.

Yngstingen däremot har fått en vattensköldpadda att sköta. Totala motsatsen till hamsterns hektiska temperament. Sköldpaddan, SPRINKLES, gömmer sig mestadels under sin klättersten.

Sköldpaddans hemfärd var mera stillsam. Problemet var endast att SPRINKLES inte fick transporteras i solljus och absolut inte hållas längre än 30 minuter i sin tillslutna påse. Tilläggas kan att utetemperaturen visade 35 grader och luftfuktigheten pekade på 43%.

Medan jag raskt skuttade vagnen fram mellan gatorna med svetten rinnande ner i ögonen höll Yngstingen ett stadigt tag om sin nyfunne skalman. En blandad känsla infann sig av att vi var på väg till förlossning. Rör skalis sig, frågade jag med jämna mellanrum. Nej... han sover, fick jag till svar. Svårtolkat svar, när jag endast kunde se en igenångad uppblåst påse.

9 kommentarer:

  1. Vi gratulerar till förökningen! Fördubbling av antalet fötter på en dag i ert hushåll, inte illa! Kan tänka mig att döttrarna är ivriga att sköta om sina nya husdjur. Fina namn har de också valt på sina älsklingar.
    Kramar från Faster & Co

    SvaraRadera
  2. Det som inte tar livet av en, härdar en :) Här har vi både kaniner (ute) och gerbiler (inomhus), och med det både blödande fingertoppar ibland och jordbävning i burarna om nätterna... Ändå är det otroligt berikande för barnen att få växa upp med husdjur. Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Makabaka och Sprinkles :-) Bra att djuren överlevde flytten till nya hemmet annars kan jag tänka mej det skulle ha blivit sura miner.
    Våra barn väntar på att få sina kaninungar i slutet av nästa vecka.
    Då får barnen ha Skype-uppvisning av sina husdjur.
    Lycka till med de nya familjemedlemmarna :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till de två nya familjemedlemmarna! Måste visa Makabaka och Sprinkles för mina småttingar när de vaknar i morgonbitti. "Mamma, jag vill ha en katt" sade min älsting idag. Men denhär mamman är nog inte alls pigg på den idén...

    SvaraRadera
  5. åh, gud så söta! mitt första djur var en dvärgvädurskanin :)

    i tonåren var jag mer obstinat och ville ha två råttor, vilket inte accepterades av mina föräldrar som t.o.m var villiga att ge mig en hund :)

    tack för din kommentar förresten, blev jätteglad ska du veta :)

    ta hand om dig och djuren :) kram

    SvaraRadera
  6. Hahaha, ibland vet man att man lever. Lite extra :)

    SvaraRadera
  7. Grattis till nykomlingarna! Vilken tur att vi inte hörsammade Yngstings önskan om en kattunge... ;)

    Hemtransporten av Makabaka får mig att tänka på en episod för X antal år sen... Men då tror jag inte det var du som fraktade djuren... Fiskar var det då... Kommer du ihåg? :)

    Sköt bra om er och de nya liven!

    * KRAM * Lena & co

    SvaraRadera
  8. Grattis till tillökningen! Skojiga namn! Betyder Makabaka något? Ja, nog blir det det liv i luckan på natten med en hamster i huset. Ni kanske behöver lägga buren i ett rum så ni inte behöver höra på dess motionspass under nattens timamr. Bra att ni inte har katt som försöker fånga hamstern. Våra dvärghamstrar, en svart och en vit, fick tyvärr fara till hamsterhimlen efter att dåvarande ettåringen duktigt öppnat buren men inte stängt den...
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Fick lov att korrigera inlägget eftersom jag lyckats få hamsterns namn omsvängt. BAKAMAKA är det rätta namnet. (Kommer från Äldstingens favoriter i Drömmarnas trädgård...nåt år tillbakas).

    Sprinkles talar för sig själv. En eftertraktad vara som inte säljs härborta. Något som vi fick hamstra med från hemlandet och hittas nu i vårt torrlager i alla tänkbara valörer.

    SvaraRadera