torsdag 19 augusti 2010

Fridfull perfektion

Tillklippta torsdag.

Nu går sekatörerna varma i de japanska trädgårdarna. Det klipps, formas, putsas och poleras. Fridfull perfektion.

I en helt annan fart och anda gick det när jag var och klippte mitt sommartorra hår. Inom 30 minuter var frisyren utvald, håret tvättat, klippt, fönat och format. Perfektion -ur barnaperspektiv, lagom tid för två döttrar att inte bli otåliga i väntstolen.











Ibland måste man satsa tid på att skala bort det yttre för att ta fram den inre skönheten. Upptäcka det som gömts undan och inte fått utrymme. Då menar jag naturligtvis inte endast mina nya fräscha hårtoppar...















Den japanska estetiken är ögonfallande vacker. Något som dessutom förgyller min promenad till affären och etsar sig fast på näthinnan.
















Lyckas få tankarna att bli lika strukturerade som trädkompositionen.

















Det klassiska gårdsträdet har inte härborta samma möjlighet att breda ut sina grenar. Inget problem. Funktionen uppfylls ändå, om inte ännu vackrare?!

2 kommentarer: