söndag 8 augusti 2010

Grön energi

Solmogna söndag.

När vi åkte till Finland på semester sade vi upp kontraktet med hyrbilen. Numera är vi alltså bilfria. Den största orsaken är att döttrarna numera kommer att gå i samma skola, vilken befinner sig 400 meter hemifrån. Tillbakas till ruta 1, när vi för ett år sedan tog oss fram i miljonstaden med alla dess färdmedel. En skön känsla, men samtidigt ovant.

För några år tillbakas fyndade jag en Graco barnvagn på loppis ämnad för att endast användas under vår första Thailandsemester. Nu flera år senare är vagnen mycket berest, fullt kurant och igen i bruk efter en tids dvala .

Vi har friskt lämnat vagnen att stå utanför affärer i hopp om
att någon bättre behövande skulle ha långa fingrar. Härborta skulle det kosta oss mera att lämna vagnen till återvinning än köpesumman på loppis (10 euro).



Vår 4-åring behöver inte längre skjutsas på fyra hjul. Hon tar sig fram på tre. Vår 7-åring balanserar sig fram på två hjul.

Jag däremot balanserar fram maten på fyra hjul. Inte Yokohamaringar såsom tidigare utan Gracoringar. En aning långsammare, men definitivt grönare. Nu hinner jag andas in frisk luft, se mig omkring och framför allt plocka fram svetten.

Vår närmsta affär finns 50 meter borta. Perfekt för att inhandla något som fattas i skafferiet eller färskvaror som annars skulle kunna få ben och vandra hem till kylskåpet själv. T.ex glass är omöjligt att köpa vid affären 200 m borta. I 36 graders värme och en luftfuktighet på 50 % omvandlas glassen till milkshake.




Min favorit grönsaksaffär ligger 2 km borta. Där hamstrar jag frukt och grönt som inte vår lokalaffär erbjuder. Idag kunde jag tackvare vår livsstarka Graco köpa/köra hem godsaker såsom sparris, sockerärter, pumpor, persikor, lollo rosso, rucola, ogen melon, körsbärstomater, ananas...














Dagens fynd blev passionsfrukt.

4 kommentarer:

  1. Du är alltid så positiv och får mig att tänka ett varv till. Jag har verkligen nära till olika affärer men ändå tar jag bilen ibland för att jag tycker det blir mycket att bära... Älskar passionsfrukt - verkligen ett fynd!
    Såg ett program om Japan igår och tänkte på dig. Det var ett engelskt program och guiden var främst i Tokyo men även i norra delen av Japan på olika festivaler. Väldigt intressant! Skulle vilja åka dig någon gång!

    SvaraRadera
  2. Man kan använda barnvagnar till många olika saker :-)
    Er vagn har fått vara med om mycket. ;-)

    SvaraRadera
  3. hej sue!
    om du bara visste vad dina kommentarer förgyller min dag, får mig att må bra. tack för det :)

    kakan kan verkligen rekommenderas, det var strykande åtgång på den :p

    du får ha en bra dag! kramar

    SvaraRadera