söndag 6 december 2009

Sprit yoga

Sprit söndag.

En lång och lärorik studiehelg är återigen avklarad. Härborta håller tydligen en ny yogastil att uppstå, Sprit Yoga. Meditations- och pranayamaläraren, Hiroshi, från Tokyo behärskar endast japanska. Jag och min Filipinska studiekamrat, som inte behärskar landets språk, fick en tolk. Vi fick skratta gott mellan översättningarna och skapa egna tolkningarna. . Japanerna växlar mellan bokstäverna R och L (rigament=ligament,
impoltant=important). Det blev endel pusslande innan hjärnan uppfattade översättningarna.

Under dagens lunch gick jag till templet intill yogaskolan. Min körsbärstomat höll på att landa i "fel strup". Ut genom sidodörren kom en nygift japanska. Med vit kimono klev hon ut ur templet och med assistenternas hjälp påkläddes den vackraste röda kimonon innan fotograferingen.
Vackert och sagolikt.






Döttrarna har tack vare IKEA och mormors insats dekorerat ett pepparkakshus.












Mormor har tvättat fönster och hängt upp juldekorationern.












Yngstingen har skaffat dig en "modernare" frisyr genom att klippa håret i etapper alldeles själv.












Min älskade har tagit mormor ut på biltur i närmiljön. Längs med vägen upp till bergen satt två apor. Mormor fick också betrakta templet uppe i bergen tillsammans med en mängd andra söndagslediga japaner.









Yngstingen har haft julkonsert. Jultomtens besök var välkommet. Toddlerklassen (från 9 månader) var inte lika glada över denna filurs närvaro.











Yngstingen som går i, The exited fox class, förvandlades till en katt. Trots min frånvaro har jag fått refererat att henne röst hördes klart och tydligt. Hennes replik var: We are kitty cats, mjau, mjau, mjau. Julsångerna framfördes lika högljutt.

5 kommentarer:

  1. Hmm, sprityoga...låter väldigt spännande! *fniss*

    SvaraRadera
  2. Har ni fått uppleva "election" i Japan ännu?;-)
    Dottern tyckte hon såg dej som gäst på balen ikväll men bloggen bevisar att ni fortfarande är i Japan.
    Vilken fin kissedräkt!

    SvaraRadera
  3. Hurraaa för mormor och Ikea!
    Mamma och pappa kanske inte är såå förtjusta i yngstingens upptåg men jag fick mig ett gott skratt när jag såg bilden av hårslingorna!! =D Men jag antar att skrattar bäst som skrattar sist...
    På tv:n snurrar självständighetsbalen men inte är det nå många festklänningar man har hunnit se skymten av då man haft två stycken barn att natta... Få se vem som blir balens drottning!
    Ha det gött och kraaam!

    SvaraRadera
  4. Ett litet stavfel kan få en totalt annan betydelse.

    We have election almost evely day!

    Kissedräkten sydde jag ihop med en lånad symaskin. Ingen pedal, utan "gasandet" fick jag styra med fingerkraft.

    Klänningskavalkaden fick vi ta del av från löpsedlarna. Ännu har ingen inbjudan till slottet landat i brevluckan.

    Nyhetens behag är, för Yngstingen, att klippa med sax. Stora pappersark förvandlas till mikrobitar...som dekorerar golvet.

    SvaraRadera