lördag 26 december 2009

Grönbete

Löpande lördag.

Idag har döttrarna varit på grönbete. Vi har en "stor" (1000 m2) obebyggs tomt utanför köksfönstret. Därifrån har jag total uppsyn över dem. Som kalvar ut på grönbete sprang de omkring. Hand i hand med vinden som virvlade till deras hårsvall. Till ett äkta bete hör vitklöver. Med rosenröda kinder kom töserna in med en bukett vitklöver till annandag jul.




Någon traditionell julmat serverades inte i dag i vårt kök. Vi begav oss till en sushibar i närområdet. Från ett löpande band serveras allehanda sushiläckerheter. Det är bara att välja sina favoriter och ta för sig. Hälsosam snabbmat.
Matgästerna ser sushin tillredas av kockarna som står i mitten av restaurangen.







En av mina favoriter, Nasu, grillad äggplanta med söt sesamsås. Sushibaren har ett stort urval av grön sushi.












Megastora musselsushi smakar makabert.













På sushibandet serveras läckerheterna på fat. Fatens färg symbolisernar sushins prisklass. De billigaste sushibitarna kostar 105 yen medan de dyraste sushiportionen kostar 420 yen. Alla matgäster får sina magar mättade enligt egna tjockleken av plånboken.








När middagen är avslutad återstår det att räkna antalet tallrikar och betala sushikalaset.

3 kommentarer:

  1. åh vad gott med suchi! det längtar jag efter. God fortsättning på julen
    Kram anna

    SvaraRadera
  2. åh, vad mysigt det låter. jag skulle också kunnat tänka mig sushi istället för julmat :) sushi är ju så gott och i japan måste ju utbudet vara så mkt större än i sverige!? :)

    hoppas att du mår bra denna dag!? Jag blir alltid så glad när du skriver på min blogg, du verkar vara en jättetrevlig och vis person :)

    ta hand om dig och ha en bra dag med din familj :) kram

    SvaraRadera
  3. Sushi diggar alla i vår familj. Turligen har vi ett bredare utbud av delikatesserna härborta än i Norden.

    SvaraRadera