måndag 12 oktober 2009

Undokai

Medalj måndag.

Idag firar japanerna undokai eller sportdag. Dagen är vigd till att ta hand om konditionen och motionerna tillsammans med familjen.
Det innebär att min älskade är ledig från jobbet och Yngstingens skola höll stängt.

Äldstingens skola har däremot organiserat en egen sportdag. Samtliga elever var indelade i färggrupper. Äldstingen var med i the white group. Klädd i vitt från topp till tå traskade hon stolt till skolan med pappa.

Efter 12 sportanknutna stationer var det avslutning på den något kortare skoldagen. Hem till lillasyster kom en svettig Äldsting med en medalj hängandes runt halsen. Medaljen har en elev designat. Enligt min älskades sportreferat har eleverna fått samarbeta på balansbana, fånga hängande donitsar med munnen, flytta vatten med håliga flaskor, hinderbana, klättervägg, bollkastning m.m. Eleverna fick utmana sig i färggrupperna med att samarbeta med personer från olika årskurser och tillsammans åstadkomma ett lyckat team vid de olika stationerna.

Han där uppe har sett till att vädret gynnat alla japanska motionärer. För oss nordbor är det otroligt men sant, att kunna gå i t-skjorta och capribyxor i mitten av oktober. Strålande solsken och 24 grader varmt.

Min helg har minsann gått i yogandets tecken. Med 12 respektive 11 timmars studiedagar (en timmes lunch) har många nya kunskaper inhämtats.
Min hunger för yogan är ofantlig. Oerhört många frågetecken har rätats ut. Det bästa av allt är att mera är på kommande. Den sista februari hoppas jag kunna ta emot mitt yogacertifikat.

Denna helg har vi 23 yoginis fått ta del av:

lördag
Vinyasa flow
Body check
Alignment skill 1
Yogaprops, hip opener

söndag
Pranayama
Meditation
Alignment skill 2
Yoga props, restrative

Jag är glad över all proffsundervisning som erbjudits i helgen. Slantarna var minsann väl investerade. Hemarbetet fram till nästa studiehelg kommer att vara tidskrävande, men givande och lärorikt.

e

3 kommentarer:

  1. Oh, så spännande! Vilken dröm att få sätta sig på skolbänken i yogasammanhang :) Lycka till vännen!

    SvaraRadera
  2. Kan inte annat än sucka av längtan till att göra något liknande!

    SvaraRadera
  3. Tack! I Japan får jag använda uttrycket "sätta mig på skolgolvet". Turligt att någon fiffig uppfunnit yogabolstren.

    SvaraRadera