torsdag 15 oktober 2009

Granatäpplen

Trillska torsdag.

Idag fick jag igen frågan: when do you get cold? Solen skiner, temperaturen håller sig över 20 grader och det känns bekvämt att klä sig i sommarkläder. Ingen kyla, men ingen svett heller. Samma fråga undrade min kinesika studiekamrat senaste vecka. När börjar vi nordbor frysa? Jag fryser betydligt snabbare än min älskade, men inte ännu i 20 graders värme.

Nu i oktober ser vi att majoriteten av befolkningen klär sig i långbyxor och tröja. Eller som min studievän; hon klär sig med dubbla byxor, tröja och jacka t.o.m. under lektionerna. Vi uppfattar helt enkelt kyla och värme olika.

Fick en ilande hemlängta när min ekovän svängde datorkameran och visade mig Pampas höstväder. I samma ögonblick kände jag mig i höstcentrumet. Hösten är vi vana med att ska erbjuda en krispig kylande luft, prasslande löv, regnrusk och tjockare kläder som plockas fram ur garderoben. Allt annat än vad den japanska hösten hittills lärt oss. Förbryllande, men underbart.

På hösten plockar vi finländare äpplen och gör delikatesser i form av mos, pajer och must. Häröver dinglar även träden som bäst med äppel, granatäppel. Nästan så att jag sträckte upp handen för att plocka ner ett pinfärskt granatäppel ovanför en husgrind. Jag har också varit nära att palla ett knippe mandariner eller persimon. Det förefaller så exotiskt i mina ögon. Inte pallandet utan frukterna.

Risfälten skördas som bäst. Min älskade trodde att någon kokade ris när han kände aromen från det skördade risfältet en bit från arbetsplatsen. Risförbrukningen har minsann ökat sen vi flyttade till rismeckat. I Finland har vår familj förbrukat något enstaka kilo ris per år. Nu består vårt torrförråd av en 5 kilos rissäck. De flesta japaner får riset levererat till ytterdörren i minst 10 kilos säckar. Trots vår ökade risförbrukning är det långt tills vi när japanernas konsumtion. Över 60 kilo beräknas en japan äta inom loppet av ett år. Detta bekymrar risodlarna. Det är på tok för lite. Under 1960-talet var risförbrukningen 115 kg/japan.

Vi har lyckats se EN fluga på terassen. Igen en skillnad från livet på landet vi är vana med, speciellt perioden när bönderna sprider ut kogödsel. I samma fart funderade Äldstingen: hur många flugungar får en fluga? Hmm, om flughonan lägger upptill 150 ägg på en gång. Det blir en himla många ungar under en säsong. Miljoner i "värsta" fall.

4 kommentarer:

  1. Njut av höstvärmen ni bara. Det här vädret är inget att längta efter. ;-) *sitter och fryser*
    Vår äppelskörd krävde inte mycket arbete i år. 5 st äppel blev det väl... Vi får hopas påen bättre skörd nästa sommar.
    Tänk va härligt med granatäpplen, persimon och mandariner. Knacka på och fråga om du får några frukter nästa gång du går förbi. :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du känner dig i bättre form i dag vännen!

    Fniss i kvadrat!! Kan TRO att din studiekompis är förbryllad till max över din klädsel om hon har dubbla byxor, tröja och jacka INOMHUS... =D

    Hösten ja, denna underbara årstid som tyvärr snart lider mot sitt slut... Ställvis är björkarna nästan kala redan. Nu är det bara en tidsfråga innan första snön kommer. Hueligen!

    SvaraRadera
  3. Granatäpplen - älskar dem! Så underbart att se dem växa också. Ha en skön varm hösthelg i landet långt borta :)

    SvaraRadera
  4. Det känns annorlunda att sitta under sena höstkvällen med balkongdörren öppen, utan att frysa. Snöflingor kommer vi inte att få se. Då får vi flyga till landets norra ö, Hokkaido. Deras klimat motsvarar Pampas.

    SvaraRadera