söndag 25 oktober 2009

TTC med Rachel Zinman

Sanskrit söndag.

Helgen har jag spenderat med yogastudierna. Från arla morgonstund har jag klivit ut genom dörren och haft sällskap av endast ett fåtal hurtiga motionärer och hundrastare. Släpat min trötta boning hem i kvällsmörkret för att landa på huvudkudden.

10,5 timmar yogafördjupning per dag med en timmes lunch. Hjärncellerna går på övervarv av ny information som behöver smältas och bearbetas samt forskas djupare i för att förankras.

Yogans språk är sanskrit. Språket kommer från Indien, yogans förtrollande land. Helgens lärare har flygit från Australien enkom för TTC. En energisk yogautbildare, Rachel Zinman, med kalendern redan bokad för de kommande två åren. Med 25 års yogaerfarenhet är hon en yogaguru i en sprallig kropp. Hon har guidat oss denna helg med:

Lördag:
Vinyasa flow
Pranayama, meditation practise
Intro to prana 1 and 2
Intro to meditation 1

Söndag:
Vinyasa flow
Pranayama, meditations practise
Intro to meditation 2
Intro to ayurveda 1 and 2

Tillökning av nya asanabegrepp (Chandra Namaskara, Vasisthasana, Garudasana...) och pranayamas (Padadhirasana, Apa Japa ...). Ayurveda (goshas, vikriti ...) och filosofin (ashmita, ahmakara..) samt meditation (dhyana, theta...) är endast ett axplock från TTC-helgens innehåll.

Nu finns endast en bokstav kvar i skallen och den heter Z som i ZZZ.

4 kommentarer:

  1. Lovely. Just lovely.
    Vila nu!

    SvaraRadera
  2. Wow! Låter underbart och jag önskar jag vore i din sits just nu! Men det tar ett tag att smälta, vila nu.

    SvaraRadera
  3. Fysiskt har jag vilat idag, men mentalt snurrar helgens upplevelser i rekordfart runt i skallen. Svårt att trycka hjärnan på OFF efter en inpirerande och idékläckande studiehelg.

    SvaraRadera
  4. Åh vad härligt.
    Jag blir sugen på att sluta jobba och börja plugga NU!

    SvaraRadera