tisdag 13 oktober 2009

Tokyo maraton 2010







Tokyomaraton tisdag.

Morgonyogan har nu utökats med morgonmeditation. En av självstudieuppgifterna är att meditera 30 minuter varje dag. Helst längre. I 10 dagar skall en pranayamametod utforskas för att sedan bytas till en ny metod de följande 10 dagarna o.s.v. Erfarenheterna skall dokumenteras i en upplevelsedagbok. Det blir intressant att se hur mina andningstekniker och meditationsäventyr tar form. I februari torde jag vara något mera inkommen på området.

Om jag inte kliver upp med tuppen vet jag att både yogan och meditationen rinner ut i sanden. Dessutom är magen tom från arla morgonstund. Jag har valt att prova på Kapalabhati pranayama under drygt en vecka eftersom den kan utövas innan yoga. I morse svindlade jag inte ett dugg under yogan trots inledande andningsövning. Jag är ett levande bevis hur ujjayandningen sänker blodtrycket. Från ett redan lågt blodtryck (104/62) till 82/52. Inte undras att de som lider av högt blodtryck rekommenderas att yoga.

Mina glädjetårar fick fart när brorsan ringde. Det lönade sig att vaka augustinatten för att anmälas till lotteriet om platserna för Tokyo maraton. Av 300.000 maratonfanatiker lyckades brorsan idag få ett glädjesamt mailsvar: Congratulations! You have been selected to run the 2010 Tokyo Marathon. Vårt innerligaste grattis till lyckovinsten! Min älskade har lovat eskortera resten av hejarklacken till Tokyo eftersom jag spenderar maratonhelgen med yogastudierna. Välkommen att uppleva Japan och all dess skönhet! Det kommer att bli ett minne för livet -inte bara för dig, utan för oss alla involverade.

Open your heart
and
you will never
face
closed doors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar