onsdag 14 oktober 2009

Blodgrupperna

Onda onsdag.

Morgonmeditation, men ingen yoga. Helgens tuffa yogaframfart gör sig påmind. Av att stå i diverse asanas och sitta i lotus på golvet i 11 timmar sätter spår på kroppen. I går började knät ömma. Senast det inträffat var under min tid som redskapsgymnast.

Under helgen har vi studeranden granskat varandra från topp till tå. Jag är varken plattfot, överrörlig i knäna eller armarna. Axlarna är öppna och skuldrorna samt höften har en viss låsning. Det var sannerligen intressant att se hur olika vi är byggda.

Jag har fått bevittna de överrörligaste armar och ben liksom de styvaste höfter och skuldror. Plattfotade är tvungna att jobba extra med balansen. De överböjliga måste kämpa allt mer med asanas för att inte belasta kroppen ytterligare. Våra utgångslägen är olika för att utföra den lämpligaste asana för kroppen. Vi har all orsak att inte behandla kroppen som en leksak. Slutligen går den sönder av ovarsamhet.

Knäsvackan har hållit mig hemma från dagens vinyasapass. Inget är så dåligt så det inte för något gott med sig. Jag har fått sätta mig in i knäsjuklingars vardag. Dessutom fick jag tid att skriva hemarbetet om hur asanamodifikationer kan utföras. Turligen behöver jag inte använda kinesernas studieteknik. De fäster en vattenpassliknande apparat vid örat. Om huvudet sätts i fel läge p.g.a trötthet slår apparaten larm.

Japanerna har en slående diagnostisering av blodgrupperna. Häröver tas inga blodprov för att konstatera blodgrupp, det gör man genom observation. Tekniken anpassas i skolor, dagisar och företag för att gynna arbetsfördelning och inlärning. De använder diagnosen som en stadig flirtteknik. Majoriteten av japanerna tillhör grupp A. Således förklaras det varför samhället är ordnat, noggrant, rent och hieraktiskt.

Här är en kort presentation av de fyra grupperna:

A: Reserverad, försiktig, sentimental, konfliktundvikande, svårt att bestämma sig och självuppoffrande. Går ofta och oroar sig.

B: Munter, lätthjärtad, pratsam, social, självständig, känslofull och omhändertagande. Gillar inte att bindas av regler.

O: Lugn, har tålamod, stabil, kontrollerad, stark vilja, oböjlig och full av självförtroende trots ett blygsamt yttre. Bra ledare.

AB: Lugn, omdömesfull, objektiv och självisk.


2 kommentarer:

  1. Visst är det spännande att titta på alla olika kroppar? Tänk att vi har så olika förutsättningar men så skönt när vi vet om det. Man kan få riktigt besvär med knäna om man sitter för tidigt i hellotus har jag fått lära mig, 11 timmar låter som en evighet!! Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig!
    Intressant det där med blodgrupperna! Kan bara konstatera att det stämmer rätt bra, både min blodgrupp och makens. Du får gissa vem som har vilken blodgruppp. ;)
    Ha det bra "over there"!

    Kram till er alla! / Lena

    SvaraRadera