lördag 17 oktober 2009

Lottoglädje

Lättsamma lördag.

Helgens workshop med anusaurayoga inhiberades. Mitt knä vållar fortfarande problem.
Hövdingen från yogaskolan har rekommenderat mig att vila en vecka. En mängd praktiska hemuppgifter skjuts därmed fram tills slutet på nästa vecka.

Den uteblivna regelbundna yogan märks. PMS hormoner som spelar spratt med kroppen underlättar inte heller. Balansen är helt enkelt rubbad. Tog i morse och njöt av ett stillsamt qigonpass efter meditationen. Lättnad i sinnet. För att landa tillbakas på fötterna finner jag ro i Yoganandas kloka ord:

Live simply and take life more easily.
Happiness lies in
giring yourself
time
to think and introspect.

Be alone once in a while
and remain more in silence.

Jag beundrar hur Äldstingen känner sina begränsningar. Hon ville idag stanna hemma under lediga lördag. Hennes motivering var kort och gott: Jag ska på kalas i morgon och blir för trött om jag inte vilar idag. Begreppet att vila innefattar inte i hennes värld att ligga vågrät i sängen. Helt enkelt ströva på hemma och pyssla med det som känns roligt.

Till vår förvåning hade döttrarna utan "kommendering" städat sina rum. Det var minsann värt att belönas. En sväng till stormarketen för att inviga leksaksautomaterna. Själv kallar jag dem för "de värdelösa kortlivade krimskrams-automater". Inte högt inför döttrarna, men i egna tankebanor. Döttrarna stod länge och funderade vilken automat slanten skulle få trilla i. En 100 yens tingest fick döttrarna att se ut som om de vunnit på lotto.

Inköpet av lördagsgodis är ett exempel på att Osaka är världens nästdyraste stad. Lösgodis kostar över 30 euro/kilo. Tack och lov ruineras vi inte av döttrarnas godispåsar. För dem är själva händelsen att välja godis mer betydelsefull än att äta sockerbomberna. Sockerruset av ett fåtal godisar var ett faktum. Vår "vilande" Äldsting studsade tillsammans med lillasyster upp och ner i huset som sockerstinna duracellkaniner.

Själv hittade jag en ny 72 % mörkchoklad (fransk). Den franska innehållsförteckningen tenderar sig lättförstått i jämförelse till japanskan. Presense eventuelle de gluten et de lait. Den japanska mörkchokladen innehåller mjölk och IKEAs choklad smakar mest socker och är ett skämt att tituleras mörk.

I soffhörnet var det gott och mysigt att tugga i sig choklad när åskan drog fram på utsidan och regnet nästan slog hål på fönstren. Gåshud framkallade Idol-Rabih i kväll med Jacksons You are not alone. Min favorit Idol-Erik bleknade bort för första gången.

5 kommentarer:

  1. Oj va härligt med åska.
    Här har vi också haft en innedag, mest pga gårdagens regn och sonens envisa snuva.
    Hoppas du snart blir frisk och får njuta av din yoga.

    SvaraRadera
  2. Du har duktiga barn som klarar av att välja vilken leksaksautomat ska sätta pengar i. Dottern skulle säkert ha enorma problem med att välja bara en. :-D

    SvaraRadera
  3. 30€/kg?? Köper nån alls lösgodis där? Och jag som tycker det blivit hutlöst dyrt med lösgodis som numera kostar 8,50€/kg...
    Kan tänka mig hur svårt det ska vara för era döttrar att välja mellan krimskrams-automater, oerhört många! :)
    Hade på Idol igårkväll på samma gång jag gled omkring i huset, men jag stannade upp och blev också helt fascinerad av Rabih när han sjöng. Han som inte på nåt sätt alls har berört mig förut sjöng nu rakt in i mitt hjärta nästan :) Även jag har Erik som favorit, men jag minns inte att jag hörde honom igår.

    Fina, kloka ord av Yogananda.
    Skön helg!

    SvaraRadera
  4. Lösgodis för 30 €/ kg, jisses vilka priser. Men å andra sidan så tror jag att det sku sitta bra med sådana priser, man sku int köpa så mycket lösgodis då! ;) Man skall faktiskt ta och "baa vaa" nångång då man har ledigt, det är helt rätt! =)

    SvaraRadera
  5. Utan inblandning av oss vuxna har döttrarna visat svalare intresse för godis på denna sidan av jordhalvan. Med maxi godispåsar som köps för en struntsumma i Finland hamnar ofta onödigt mycket ner i magen på en gång. Hoppeligen bidrar den finländska godisskatten till en minskad godisförbrukning och friskare tänder.

    SvaraRadera