fredag 9 oktober 2009

Tacksamhet

Förgyllda fredag.

Tacksamhet och glädje. Det beskriver min dag. Det finns så mycker i livet att vara tacksam över. Inte bara stora festliga händelser utan de små vardagliga tingen. Allt från att krama morgonvarma döttrar till att se en glimt av min älskade på kvällskvisten.

Döttrarna firar fredag med att få välja en bulle vid konditoriet (danskt) intill Yngstingens skola. Noggrant spanas varje godbit innan valet oftast faller på en sockermunk. Dagen till ära korkas läskflaskan. Minns själv när jag var liten, hur mysigt brorsan och jag hade det. Efter bastubad satt vi vid öppna spisen och grillade korv. Röd lemonad var det som gällde på det århundradet. En berikande händelse.

Yngstingen har berikats denna vecka med att studera hösten. Närmare än nära. De har haft höstpromenad och skapat svampar samt ekollon. Fingermotoriken har fått fart med rallybana och bokstaven C.

Äldstingens klass har fortsatt med att forska om sinnen. Närmare bestämt teckenspråk. Stolt visade hon hur hennes namn tecknas. Ur väskan grävde hon dessutom fram diplomet efter sex veckors simning. Små ting med stor inverkan.

Min tacksamhet idag går till att jag printade ut första råkopian av boken jag processerat den senaste tiden. Tidsschemat ser ut att hålla och jag är nöjd med det första utkastet. Vi har även fått tillökning i grannskapet. Jag såg en glimt av familjen. Det tenderar att de i alla fall har två flickor, eventuellt 3 och 8 år. Glad för att döttrarna får ytterligare lekkamrater.

Just hemkommen från insparken till yogastudierna bubblar kroppen av glädje. Äntligen har startskottet gått för min djupare yogaresa. Min tacksamhet att få studieplats och lära mig mera om yogans underbara värld. Visserligen med en tunnare plånbok, men det är värt varje yen. Trippelglädjen gurglades fram när bossen meddelade att yogastudion i veckan fått rättighet till Yoga allience 500h. Det är enda yogaskolan i västra Japan och den fjärde i hela landet. Yes!

Nu gäller det att inhämta all vila för att avvverka en 11 timmars studiedag i morgon, liksom på söndag.

4 kommentarer:

  1. Åh så spännande!
    Vilken resa du börjat.
    Det kommer att gå toppenbra och du kommer att lära dig så mycket.
    Vad heter skolan?

    SvaraRadera
  2. Även jag kommer ihåg barndomens lördagskvällar med bastu, korv och limsa... Efter alla godsakerna somnade man tillsist på soffan och blev uppburen till sin säng av pappa =D

    Ha en givande studiehelg kära vän! Och hälsa dina kära från oss.

    SvaraRadera
  3. Studiehelgen var minsann givande.
    Jag har minsann klivit på ett spännande och lärorikt yogatåg. Skolan heter Spirit yoga.

    SvaraRadera
  4. Åh lycka till med din yoga och studier! Låter underbart!

    SvaraRadera